آموزش جامع اتوکد ۲۰۱۶ – جلسه ی اول

به نام یکتا مهندس هستی

اولین جلسه از سری جلسات آموزش جامع اتوکد ۲۰۱۶

در این جلسه سعی شده تا شما را با محیط نرم افزار آشنا سیازیم . این آموزش های بر مبنای این تهیه شده که فرض شده دانشجو هیچ اطلاعاتی از اتوکد ندارد و با زبان ساده و از ۰ تا ۱۰۰ همه چیز را برای شما میگوییم فقط کافیست با سری آموزش های ما همراه باشید .

سر فصل های این جلسه :

  • نحوه ی ساخت فایل جدید
  • آشنایی با محیط نرم افزار
  • نحوه ی ذخیره سازی فایل جدید

۱-شروع کار با نرم افزار

پس از اینکه روی آیکون برنامه کلیک کردید صفحه ای مطابق عکس زیر باز میشود که در این صفحه می بایست شما روی قسمت مشخص شده کلیک کنید تا فایل جدید فراخوانی شود .

1

ممکن است پس از زدن این دکمه پنجره ای باز میشود که در آن روی open کلیک کرده ( در جلسه های آینده این پنجره توضیح داده خواهد شد ) .

حال شما یک فایل جدید ساخته اید . دقت شود این فایل به صورت پیش نویس میباشد و تا زمانی که آن را ذخیره نکنیم به فایل ثابت تبدیل نمیشود.

۲-آشنایی با محیط نرم افزار

محیط نرم افزار اتوکد به طور کلی شامل ۴ بخش میشود که هر کدام از این بخش ها وظایفی را بر عهده دارند که در ادامه به طور مفصل به انها میپردازیم .

 

بخش ۱ : این بخش مربوط به تمام ابزار های ویرایشی و ترسیمی اتوکد میباشد که من اسم این بخش رو جعبه ابزار گذاشتم . در ادامه با نحوه ی استفاده از این جعبه آشنا میشویم .

خواندن مطلب
آموزش اتوکد 2017(پیشرفته) - جلسه یازدهم

بخش ۲ : محیط کار نرم افزار می باشد و هر کاری که در نرم افزار انجام دهیم در این پنجره به نمایش در می آید .به عبارت دیگر این صفحه مانند صفحه ی کاغد ما میماند و باید ترسیم را روی این صفحه انجام دهیم . این صفحه یک صفحه ی مختصات میباشد و تمام خصوصیات یک صفحه ی مختصات را دارا میباشد

توضیحاتی در مورد صفحه ی مختصات از زبان ویکی پدیا :

دستگاه مختصات دکارتی، در هندسه، به نمایش هر نقطه از صفحه با دو عدد (یک زوج مرتب) گفته می‌شود. این دو عدد را معمولاً به نام‌های مختصه X و مختصه Y می‌خوانند. در دستگاه محورهای مختصات دوبعدی، محورهای X و Y بر هم عمودند، از همین رو این دستگاه را دستگاه محورهای متعامد نیز می‌گویند.
برای نمایش هندسی هر نقطه، دو خط عمود بر هم را، که محور مختصات X (خُفت یا آبسیس) و محور مختصات Y، (یا رُست) نامیده می‌شوند، رسم می‌کنند و از محل تقاطع این دو محور، که مبدا مختصات نام دارد، روی هر محور به اندازه مختصه X و مختصه Y دو طول را (بر حسب واحد طول) مشخص می‌کنند. خط‌هایی که در انتهای این طول‌ها عمود بر محورهای مختصات رسم شود در نقطه‌ای یکدیگر را قطع می‌کنند. این محل تقاطع نمایش هندسی نقطه مورد نظر است.
نام این دستگاه مختصات از نام ریاضیدان و فیلسوف فرانسوی رنه دکارت (۱۵۹۶۱۶۵۰) که این روش را برای مشخص کردن یک نقطه در صفحه کشف کرد، گرفته شده‌است.
با کاربرد دستگاه مختصات دکارتی امکان رسم معادلات جبری به صورت خط و منحنی و یا محاسبه زوایا و فواصل و همچنین نوشتن معادله مختصات یک شکل در صفحه فراهم می‌شود.

خواندن مطلب
آموزش اتوکد 2017(پیشرفته) - جلسه هشتم

بخش ۳ : این بخش که به نوار کامند یا دستور معروف است پل ارتباطی بین ما و اتوکد میباشد . به عبارت دیگر ما توسط این نوار با اتوکد حرف میزنیم و خواسته های خود را به اتوکد میگیم و همچنین اتوکد نیز توسط همین نوار با ما حرف میزند و خواسته های خودش رو به ما میگه J

بخش ۴: این بخش شامل یک سری از دستگیره ها و ابزار های کمکی میباشد که ما میتوانیم از هرکدام از آنها استفاده کنیم تا کار ترسیم راحت تر شود . در جلسات آینده با تمام این ابزار ها آشنا میشویم .

۳ – نحوه ی ذخیره سازی فایل :

همانطور که پیش تر گفته شد . ما بعد از باز کردن یک فایل باید حتما آن را ذخیره کنیم برای این کار از قسمت بالای صفحه سمت چپ روی لوگوی اتوکد میزنیم و ذخیره را انتخاب میکنیم

 

همچنین میتوانید با نگهداشتن کلین ctrl+s  عملیات ذخیره سازی را انجام دهید . برای ذخیره سازی مجدد فایل بر روی آدرس دیگر و یا با فرمت های دیگر (در ادامه توضیح میدهیم ) میتوانید از Save as استفاده کنید  یا کلید ctrl+shift+s  را فشار دهید .

آموزش این جلسه به پایان رسید و شما یک آشنایی اولیه با اتوکد پیدا کردید در جلسه ی آینده وارد دستورات ترسیمی میشویم و از پایه ترین دستور کار را آغاز میکنیم .

برای دلگرم شدن ما و ارتقای هرچه بهتر آموزش ها ، نظرات خود را برای ما ارسال کنید

موفق و پیروز باشید

علی رهبر – گروه مهندسی عمران نوین

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !
این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

خواندن مطلب
فیلم آموزش اتوکد - جلسه ی هفدهم

علی رهبر هستم | کارشناس ارشد در رشته عمران و گرایش ژئوتکنیک و تخصص در زمینه مدلسازی سه بعدی، طراحی سازه و ترسیم نقشه سازه، تخصص در طراحی معماری و نما و تخصص در زمینه point cloud و تهیه حجم و نقشه از سازه های خاص. مدرس نرم افزار های اتوکد، رویت ارشیتکت، رویت استراکچر، ژئو استودیو،

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.