اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه دوازدهم

اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه دوازدهم

به نام یکتا مهندس هستی

دوازدهمین جلسه از سری جلسات آموزش اجرای ساختمان های بتن آرمه

سازمان دادن کارگاه قالب بندی

منظور از سازماندهی کارگاه بتن ریزی این است که فضا و امکانات لازم برای ساخت، نصب، باز کردن، تمیز و آماده  کردن قالب های مصرف شده برای کاربرد مجدد، تعمیر و رفع نواقص آنها در صورت لزوم، چنان فراهم گردند که بتوان به همان ترتیب که در برنامه پیش بینی شده، به زدن داربست و زدن قالب و باز کردن آن مبادرت نمود.

برای تامین این نظر باید:

  • مصالح قالب و داربست اعم از فولادی یا چوبی و … به میزان کافی تدارک و در محلی مناسب در کارگاه یا در نزدیکی محل ساخت قالب انبار گردند.
  • انبار مناسبی برای نگهداری قالب ها در نظر گرفته شود تا به قالب ها اسیبی وارد نشود.
  • وسایل و لوازم و تجهیزات لازم برای حمل، نصب و بازکردن قالب ها، متناسب با نوع و ابعاد قطعات قالب پیش بینی و تهیه شده و به کارگاه اورده شود.
  • در کارگاه جای مناسبی برای قرار گیری قالب های کارکرده در نظر گرفته شود و تمهیدات لازم برای تمیز کردن قالب های کارکرده و آماده کردن برای استفاده مجدد درنظر گرفته شود.در ضمن باید قالب ها برای استفاده مجدد رفع نقص شده باشند(نقص های ناشی از ضربه خوردگی و …)
  • محلی برای قالب های خارج از رده تعیین شود.
  • افراد لازم برای به گردش دراوردن کارگاه قالب بندی بکار گمارده شوند و پیش بینی های لازم برای اداره امور مربوط به آنان در  کارگاه به عمل دراید.
خواندن مطلب
اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه نهم

آنچه تا اینجا بیان گردید مربوط به قالب بندی متعارف است. در صورت استفاده از قالب های خاص نظیر قالب های لغزان و قالب های رونده(گام به گام)، علاوه بر موارد فوق باید لوازم، وسایل،تجهیزات، ماشین آلات و نیروی انسانی مناسب برای ساخت و راه اندازی و بهره برداری از قالب مزبور فراهم گردند.

در اینجا با مقدمه ای از سازمان دادن کارگاه قالب بندی آشنا شدیم. در جلسه آینده با سازمان دادن کارگاه آرماتور بندی آشنا میشویم.

موفق و پیروز باشید

پیمان خدام خراسانی – گروه مهندسی عمران نوین

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

مدرس نرم افزار های BIM ، طراح ، شاپکار سازه های مسکونی و صنعتی و مدرس دروس طراحی سازه های فولادی در دانشگاه ، بلاگر در حوزه نرم افزار های مهندسی عمران

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.