اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه دوم

اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه دوم

به نام یکتا مهندس هستی

دومین جلسه از سری جلسات آموزش اجرای ساختمان های بتن آرمه

در قسمت اول با اصول طراحی اجرای سازه ها, آشنا شدیم حال میخواهیم در این قسمت روش های اجرا در سازه ه های بتنی را بررسی کنیم.

 

روش های اجرا

اجرای طرح های ساختمانی به یکی از صورت های زیر انجام میشود.

امانی:

در این نوع اجرای کار,کارفرما یا قائم مقام او(مجری طرح), راسا عملیات اجرایی را بعهده میگیرد و هزینه ها را می پردازد.

باید به این نکته توجه کرد,صاحبکار شخصی حقیقی یا حقوقی است که طرح متعلق به اوست و قائم مقام یا مجری طرح شخصی حقیقی یا حقوقی است که صاحبکار بخشی یا تمام اختیارات خود را برای اجرا به او واگذار میکند.

مدیریت اجرا:

صاحبکار بخشی یا تمام اختیارات خود را بعنوان مدیر اجرایی به  شخصی میدهد و او را از طرف خود مامور مدیریت اجرایی کار میکند و با نظر او و تحت کنترل خود هزینه های اجرایی را می پردازد.

پیمانکار جزء: کارفرما یا صاحبکار هر قسمتی از کار را به پیمانکار مناسبی میدهد و آن کار را با انجام مشخصات معلوم و قیمت معلوم انجام میدهد و خود, کار پیمانکاران جزء را هماهنگ میکند.

پیمانکاری کامل:

صاحبکار یا کارفرما کل کار را به یک پیمانکار اصلی واگذار میکند و پیمانکار اصلی با استفاده از وسایل خود و با بکارگیری پیمانکاران جزء کار را انجام میدهد.

بعبارتی دیگر پیمانکار کل با مسئولیت خود و مشخصات مورد نظر خود و تحت شرایط مالی مشخصی  هرجور صلاح بداند کار را پیش می برد.

خواندن مطلب
اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه دهم

امروزه برای صرفه جویی در زمان از روش دیگری استفاده میکنند که برای اجرای ساختمان بکار گرفته میشود.

در این طرح اجازه داده میشود همزمان با تهیه طرح ,کار اجرا نیز آغاز و پیش برده شود.

از جمله این روش ها میتوان به روش سریع,روش طرح و ساخت و یا روش طرح و اجرا اشاره کرد.

 

اشکال مختلف پیمان ها

بجز روش امانی برای سایر حالات , برای روشن شدن حدود و حقوق و تکالیف طرفین , باید قراردادی بسته شود که در این پیمان ها حجم کار و مبلغ قرار داد , مدت اجرا و مشخصات فنی بعنوان ارکان قرار داد مشخص میشوند.

پیمان های اجرایی اشکال مختلفی دارند که متداولترین آنها به شرح ذیل میباشد:

پیمان های سرجمع(گلوبال یا لام سام):

در این پیمان ها ,پیمانکار به ازای اجرای طرح موضوع قرارداد با مشخصات تصریح شده در قرار داد در مدت زمان معلوم ,مبلغ مشخصی را دریافت میکند و با توجه به درصد پیشرفت کار در موعد های مشخص بخشی از مبلغ قرارداد به پبمانکار پرداخت میشود.

پیمان های مبتنی در فهرست آحاد بهاء:

در این پیمان برای واحد هریک از اقلام کار که با مشخصات معینی انجام داده شود قیمت واحدی مورد توافق قرار میگیرد و با توجه به فهرست بهاء قیمت کل عملیات و مبلغ قرارداد مشخص میشود.و به ازای آن پیمانکار طرح را در مدتی معین اجرا مینماید و پرداخت پول به پیمانکار مطابق پیشرفت و بر اساس صورت وضعیت ماهیانه انجام میگیرد.

 

 

پیمان های درصد هزینه:

در این پیمان , پیمانکار هزینه های اجرایی را پرداخته و در موعد مقرر آن را به اضافه درصدی که پیش تر مورد توافق قرار گرفته از کارفرما دریافت میکند.در قرارداد پیمانکار متعهد میشود کار را در مدت زمان مشخصی و با مشخصات تعیین شده به اتمام برساند.

خواندن مطلب
اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه هفتم

در اینجا شما با روش های اجرا و انواع پیمان ها در قرارداد های عمرانی آشنا شدید.در جلسه بعد شما با اصول طرح های ساختمان سازی آشنا میشوید.

امید وارم که مطالب عنوان شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

موفق و پیروز باشید

پیمان خدام خراسانی – گروه مهندسی عمران نوین

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

مدرس نرم افزار های BIM ، طراح ، شاپکار سازه های مسکونی و صنعتی و مدرس دروس طراحی سازه های فولادی در دانشگاه ، بلاگر در حوزه نرم افزار های مهندسی عمران

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.