جلسه ششم معرفی سازه های فولادی

جلسه ششم معرفی سازه های فولادی

مصالح

آجرهای نسوز

آجرهای نسوز مورد مصرف در ساختمان معمولاً از خاکهای نسوز تهیه میشوند. این آجرها علاوه بر دارا بودن مشخصات آجرهای معمولی باید گرمای ۱۵۸۰درجه سلسیوس را بدون آنکه خمیری شوند و از شکل بیفتند، تحمل کنند. مقاومت آجر نسوز دست کم باید ۱۶مگاپاسکال )حدود ۱۶۰کیلوگرم بر سانتیمتر مربع( باشد.

آجرهای نسوز مصرفی در کارهای تأسیساتی مانند دیگهای آب گرم و بخار، تابع شرایط ویژۀ مربوط
به خود خواهند بود.

 

نسوزآجر نسوز

 

آجرهای بتنی

آجرهای بتنی باید با شرایط مندرج در مشخصات بلوکهای بتنی مطابقت داشته باشند.

 

6آجر بتنی

 

 

آجرهای ماسه آهکی

آجرهای ماسه آهکی معمولاً به صورت توپر و سوراخدار به ابعاد حدود آجر رسی یا مضاربی از آن با ملحوظ داشتن ضخامت ملات ساخته می شوند. رواداری طولی و عرضی این آجرها ± ۲/۵و برای ضخامت ±۲میلیمتر میباشد. آجرهای ماسه آهکی در قطعات نازک و با ضخامت کم برای مصرف در نماسازی نیز تولید میشود.

ویژگی آجرهای ماسه آهکی بستگی به جنس مواد خام، نحوه قالب گیری، دما و مدت پخت آنها دارد گروه بندی آجرهای ماسه آهکی بر حسب تاب فشاری آنها صورت می گیرد. حداقل میانگین تاب فشاری آجرهای کم مقاومت باید ، ۷/۵آجرهای با تاب متوسط ۱۰و آجرهای پر مقاومت ۱۵و آجرهای ممتاز ۲۰ مگاپاسکال )هر مگاپاسکال حدوداً ۱۰کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است( و میانگین تاب خمشی آنها به ترتیب باید۸/۱ ، ۲/۲ ، ۸/۲ و ۴/۳ مگاپاسکال باشد. ضریب تغییرات مقاومت نسبت به میانگین نباید برای آجر ممتاز از ۲۰ درصد و سایر انواع از ۳۰ درصد تجاوز نماید.

خواندن مطلب
جلسه اول معرفی سازه های فولادی

آجر ماسه آهکی باید ۱۵دوره یخبندان تا ۱۵درجه زیر صفر و آب شدن را تحمل کند. کاهش نسبی مجاز تاب فشاری پس از آزمایش یخ زدن نباید بیش از ۲۰ درصد باشد. وزن فضایی آجر ماسه آهکی به تاب فشاری آن بستگی دارد و برای آجرهای کم مقاومت، متوسط، پر مقاومت و ممتاز، به ترتیب نباید از ۵/۱ ، ۷/۱ ، ۹/۱ و ۱/۲ گرم بر سانتیمتر مکعب کمتر شود. جمع شدگی ناشی از خشک شدن آجرهای ماسه آهکی ممتاز نباید از %۵/۲و در مورد سایر آجرها از % ۵/۳بیشتر شود. ظاهر آجرهای ماسه آهکی باید تمیز، یکنواخت و عاری از ترک و حفره و مواد خارجی مانند خاک و آهک و مواد آلی گیاهی باشد. جذب آب آجر ماسه آهکی در )۸%( ۲۴ساعت نباید از ۸ درصد کمتر و از ۲۰ درصد بیشتر شود.

آجر مناسب برای مصارف گوناگون

آجر مناسب برای مصارف گوناگون در جدول زیر آمده است:

 

1

حمل و نقل و نگهداری

بارگیری، حمل و باراندازی انواع آجر باید با دقت انجام شود به نحوی که ضایعات به حداقل ممکن برسد. آجرها و بلوکها باید در محل تمیز و سرپوشیده به طور جدا از هم دسته بندی شده و از تماس آنها با خاک، مواد مضر، رطوبت و یخ و برف جلوگیری شود.

آزمایش نمونه های گرفته شده از آجر در کارخانه و کارگاه باید منطبق با ویژگیهای مورد نظر در مشخصات کار باشد.

بلوک سیمانی

بلوک سیمانی یا بلوک بتنی از اختلاط سیمان و آب با شن ریزدانه و ماسه یا دیگر سنگدانه های مناسب و لرزاندن و متراکم کردن مخلوط و عمل آوردن و مراقبت از آنها در محیط مناسب ساخته می شود. بلوکهای سیمانی به اشکال توخالی و توپر ساخته شده و در دیوارهای خارجی و داخلی به صورت باربر و غیر باربر و در تیغه های جدا کننده و سقفهای تیرچه بلوک و سایر قسمتهای ساختمان به مصرف می رسند. بلوکهای سیمانی بیشتر در نقاطی مرسوم هستند که برای تولید آجر محدودیت هایی وجود داشته باشد. از مزایای این فرآورده، صرفه جویی در مصرف مصالح و زمان اجرا، حمل آسان، عایق بودن نسبی حرارتی و صوتی و سهولت در مسلح کردن می باشد.

خواندن مطلب
جلسه شانزدهم معرفی سازه های فولادی

 

7بلوک سیمانی

وزن بلوک بستگی به وزن بتنی دارد که بلوک با آن ساخته می شود، بلوکهای ساخته شده از شن و ماسه طبیعی رودخانهای یا شکسته، دارای وزن ویژه ای معمولی و در حدود ۲۰۰۰کیلوگرم بر متر مکعب هستند، بلوکهای با وزن ویژه کمتر از ۱۶۸۰کیلوگرم بر متر مکعب را سبک به حساب می آورند، در ساخت این بلوکها از دانه هایی مانند پوکه معدنی و پوکه ساختگی استفاده می شود. مقاومت بلوک سبک با وجود کاهش وزن، در مقایسه با بلوکهای معمولی، کاهش چشمگیری ندارد.

بلوکهای سیمانی به لحاظ شکل ظاهری به انواع توخالی باربر و غیر باربر و توپر و آجر بتنی و از نقطه نظر محل مصرف به دیواری توکار و نمادار، تیغه ای، ستونی و سقفی گروه بندی می شوند. بلوکهای ویژه ای نیز برای دودکش، نعل درگاه، جدول خیابانها و پیاده روها و فرش کف ساخته می شود.

انطباق با مشخصات و استانداردها

بلوکهای مورد مصرف در هر پروژه باید از لحاظ ویژگی های فیزیکی و مکانیکی و ابعاد و شکل
ظاهری با آنچه در مشخصات فنی خصوصی و نقشه ها و دیگر مدارک پیمان ذکر شده است، مطابقت
داشته باشند. نمونه های انواع بلوک مصرفی شامل بلوکهای توکار و نمادار دیواری و سقفی باید قبلاً به
تصویب دستگاه نظارت برسد.

ویژگی ها و روشهای آزمایش بلوکها باید مطابق استانداردهای ایرانی زیر باشد:

ـ استاندارد شماره : ۷۰بلوکهای سیمانی
ـ استاندارد شماره : ۲۹۰۹استاندارد، ویژگی ها و روشهای آزمون تیرچه و بلوک سقفی
ـ هر استاندارد ایرانی دیگری که تا زمان انعقاد پیمان در باره انواع بلوکهای سیمانی تدوین یا تجدیدنظر شود

خواندن مطلب
جلسه هجدهم معرفی سازه های فولادی

تا زمانی که استاندارد ایرانی در برخی موارد تدوین نشده باشد در درجه اول استانداردهای سازمان بین المللی استاندارد ISOمعتبر خواهد بود و در صورت نبودن استاندارد مذکور به ترتیب استانداردهای آمریکایی ، ASTMبریتانیایی BSو آلمانی DINملاک عمل قرار خواهد گرفت.

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

 

علی رضایی هستم هدف من در راستای ایجاد این فضای آموزشی تبادل فکر، علم و فناوری است که جامعه مهندسی به شدت به آن نیازمند می باشد پس با تمام توان برای احیای این هدف می کوشم.

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.