جلسه پانزدهم معرفی سازه های فولادی

جلسه پانزدهم معرفی سازه های فولادی

گچ ساختمانی

گچ از مواد چسباننده ساختمانی و نوعی چسباننده هوایی است. گچ ساختمانی از پختن سنگ گچ در گرمای حدود ۱۸۰درجه به دست می آید. فرمول شیمیایی سنگ گچ، سولفات کلسیم با دو ملکول آب CASO4 ,H2O3 است که پس از پختن، حدود % ۷۵از آب آن بخار شده و گچ ساختمانی با فرمول شیمیایی ۰٫۵H2O و CASO4 حاصل می گردد.

گچ خالص، سفید رنگ است، ولی ناخالصی ها سبب تغییر رنگ آن می شوند. وجود زغال آن را خاکستری، هیدروکسید آهن آن را زرد روشن، FeOآن را کبود چرک و Fe2O3آن را به رنگ قرمز در می آورد.

چنانچه به سنگ گچ تا حدود ۲۰۰درجه سانتیگراد حرارت دهند، آب بیشتری را از دست داده و به ۰٫۳H2O و CASO4 یا گچ اندود تبدیل می گردد. در گرمای حدود ۳۰۰درجه تمام آب سنگ گچ بخار شده و سولفات کلسیم بدون آب یا انیدریت CaSO4حاصل می شود. گچ ساختمان، گچ اندود و انیدریت با آب ترکیب شده و مجدداً به سنگ گچ با دو ملکول آب شیمیایی تبدیل می شوند، ولی محصول به دست آمده هیچ گاه مقاومت مکانیکی سنگ گچ اولیه را ندارد. در گرمای بیش از ۳۰۰درجه تا حدود ۳۲۰درجه گچ می سوزد و میل ترکیبی آن با آب از دست می رود. در این صورت برای ترکیب گچ با آب به کاتالیستهایی مانند زاج سفید Al , K(SO4)2، سولفا تهای سدیم، پتاسیم، روی، کلسیم، گرد آهک یا سیمان نیاز خواهد بود.

محصول کوره های گچ پزی سنتی، نامرغوب و بخشی از آن نیم پخته، قسمتی سوخته و فقط حدود نیمی از آن پخته است. گچ کوره های دوار، مرغوبتر و خالص تر است. مصرف گچ ساختمان در کارهای معمولی مانند ملات گچ و خاک، گچ و ماسه، تولید قطعات پیش ساخته، بلوکهای گچی و مانند این ها است. گچ اندود که کندگیرتر است، برای سفیدکاری مناسب می باشد. چنانچه گچ اندود بیش از اندازه به هنگام ساختن ورز داده شود، به گچ کشته تبدیل می گردد که گیرش آن کند است و فرصت کافی برای پرداخت آن وجود دارد و به این دلیل در قشر رویی سفیدکاری مصرف می شود.

خواندن مطلب
جلسه هفتم معرفی سازه های فولادی

افزودن خاک رس و آهک به گچ، نیز آن را کندگیر می کند و گچ، را برای مصرف در اندود مناسب می سازد. با خمیر کردن گرد گچ در محلول زاج سفید و پخت مجدد آن گچ مرمری به دست می آید که در برابر آب پایداری مناسبی دارد و از آن برای اندود کردن نقاط مرطوب و مکانهایی که نیاز به شستشو دارند استفاده می شود. انواع دیگر گچ مورد مصرف در ساختمان عبارتند از گچ مخصوص سطوح بتنی و گچ درزگیری که در ایران آن را به نام گیپتون می شناسند.

گچ ساختمانی

انطباق با مشخصات و استانداردها

گچ مصرفی درهر پروژه باید از نظر ویژگیهای فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و سایر مشخصه ها با
آنچه در نقشه ها، مشخصات فنی خصوصی، دستور کارها و سایر مدارک پیمان ذکر شده است، مطابقت
داشته باشد. نوع گچ به لحاظ کیفیت، کارخانه سازنده و تناسب آن برای مصارف به خصوص باید قبلاً به
تصویب دستگاه نظارت برسد. ویژگی های شیمیایی و فیزیکی گچ ساختمانی و روشهای آزمایش آن باید
مطابق استاندارد ایرانی تجدید نظر شدۀ دوم گچ ساختمانی به شماره ۲۶۹ باشد.

چنانچه تا زمان انعقاد پیمان استانداردهای ایرانی دیگری در باره گچ، تدوین یا تجدید نظر شود، استانداردهای مزبور نیز ملاک عمل قرار خواهند گرفت. تا زمانی که استاندارد ایرانی در برخی موارد تدوین نشده باشد، در درجه اول استانداردهای ”سازمان بیناللملی استاندارد “ISOمعتبر خواهد بود و در صورت نبودن استاندارد      بین المللی به ترتیب استانداردهای آمریکایی ، ASTMآلمانی DINو بریتانیایی BSمعتبر و مورد عمل قرار خواهد
گرفت.

ویژگی ها و حداقل حدود قابل قبول

گچ مصرفی در هر پروژه باید با توجه به محل و مورد مصرف، شرایط اقلیمی و جوی، شرایط رویارویی و سایر عوامل مؤثر انتخاب شود. در استاندارد ایرانی تجدید نظر شدۀ دوم به شماره ،۲۶۹گچ ساختمانی به انواع زیرکاری و پرداخت گروه بندی شده و شرایط و روش های آزمایش آنها تشریح شده است بر طبق استاندارد مذکور ویژگی های فیزیکی انواع گچ باید مطابق جدول ۲-۷-۴-۳الف و ویژگی های شیمیایی آنها باید بر طبق جدول شماره ۲-۷-۴-۳ب باشد.

خواندن مطلب
جلسه دوم معرفی سازه های فولادی

در مکانهایی که رطوبت نسبی هوا در بیشتر اوقات بیش از%۶۰باشد، مصرف گچ مناسب نیست.

گچ ساختمانی

2

گچ های مناسب برای مصارف مختلف

برای مصارف گوناگون و شرایط متنوع، انواع گچ باید به شرح جدول ۲-۷-۴-۴ باشد.

3

 

حمل و نقل و نگهداری

گچ پخته را باید از اثر آب و رطوبت هوا حفظ کرد و همانند سیمان در ظروف مخصوص یا کیسه های
آب بندی شده نگهداری نمود. مشخصات انواع گچ باید روی کیسه ها نوشته شود. به طور کلی شرایطی
که برای نگهداری سیمان درجلسه مربوط به سیمان آورده شده است ، در باره گچ نیز باید مراعات گردد.

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

 

علی رضایی هستم هدف من در راستای ایجاد این فضای آموزشی تبادل فکر، علم و فناوری است که جامعه مهندسی به شدت به آن نیازمند می باشد پس با تمام توان برای احیای این هدف می کوشم.

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.