جلسه چهاردهم معرفی سازه های فولادی

جلسه چهاردهم معرفی سازه های فولادی

آهک ساختمانی

آهک یکی از مواد چسباننده ساختمان است، به عبارتی دیگر نوعی سیمان هوایی (مطابق تعریف مندرج در ۲-۷-۱ ) به شمار می رود. فرمول شیمیایی آهک زنده خالص، اکسید کلسیم یا CaO است. معمولاً آهک را از پختن سنگ آهک یا کربنات کلسیم در یکی از انواع کورههای دستی (یا سنتی)، قائم و افقی گردنده به دست می آورند. درجه پخت آهک بستگی به درجه خلوص سنگ آهک دارد، سنگ آهک پر مایه در گرمای ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه و سنگ آهک کم مایه در گرمای ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه می پزد. آهک ساختمانی بسته به درجه خلوص سنگ آهک و نحوه پخت آن ممکن است کم و بیش حاوی ناخالصی هایی نیز باشد.

آهک خالص، سفید رنگ است، ولی وجود ناخالصی ها می تواند تا حدودی باعث تغییر رنگ آن شود، چنانچه ناخالصی سنگ آهک کربنات منیزیم باشد، آن را سنگ آهک دولومیتی می نامند و از پختن آن آهک منیزیمی حاصل می شود، هرگاه ناخالصی سنگ آهک، مواد رسی و سیلیسی باشد، از پختن آن بسته به مقدار ناخالصی، آهک نیمه آبی یا آهک آبی تولید می شود. آهک زنده میل ترکیبی زیادی با آب داشته و در تماس با آن می شکفد یا هیدراته می شود و به هیدروکسید کلسیم یا آهک شکفته تبدیل می گردد. در این واکنش مقدار زیادی گرما تولید می شود و حجم آن نیز افزایش می یابد. برای تهیه آهک هیدراته روش های دستی و صنعتی به شرح زیر وجود دارد.

سنگ آهک

الف : روش های دستی

این روش ها از قدیم معمول بوده و هم اکنون نیز در کارگاه های کوچک رواج دارد.

  • روش تر یا آهک شویی

در این روش کلوخه های سنگ آهک پخته را در حوضچه هایی ریخته و به آن آب اضافه می کنند و به هم می زنند تا شکفته گردد و به صورت شیر آهک درآید. حوضچه دارای دریچه ای با تور سیمی می باشد که با کشوی چوبی مسدود شده است. پس از شکفتن آهک، کشو را بالا می کشند تا شیر آهک از دریچه و تور سیمی عبور کرده و به سمت گودالی که در جلو آن حفر شده روان گردد. ناخالصی ها در روی تور باقی می مانند که آنها را برمی دارند و حوضچه را برای آهکشویی مجدد آماده می سازند. قسمتی از آب شیر آهک در زمین اطراف گودال فرو رفته و بخشی از آن تبخیر می گردد. پس از آنکه آهک شکفته به شکل خمیر سفتی درآمد و در سطح آن ترکها یی به پهنای ۲ تا ۳ سانتیمتر ایجاد شد، آن را به مدت ۶ تا ۸ هفته در گودال می خوابانند تا کاملاً شکفته شده و برای مصرف در ملات و شفته آماده شود.

  • روش خشک

در این روش کلوخه های آهک زنده را در لایه های ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر روی سطح تمیزی چیده، روی آن آب می پاشند و زیر و رو می کنند تا بشکفد. با اضافه کردن لایه های جدید و آبپاشی، این عمل تکرار می شود تا ارتفاع کلوخه های انباشته به حدود یک متر برسد. روی توده آهک شکفته را با کاهگل اندود می کنند و می گذارند تا بشکفد و به صورت گرد درآید. پس از سرند کردن و گرفتن ناخالصی ها ، آن را به مصرف می رسانند.

خواندن مطلب
جلسه بیست و یکم معرفی سازه های فولادی

ب :روش های صنعتی

این روش ها به خاطر کاهش دستمزد و بالا رفتن بازده کار و کاهش خطر ابداع شده و به قرار زیراند:

  • استفاده از هیدراتور

هیدراتور استوانه ای است که به صورت افقی یا قائم، کار گذارده شده و درون آن همزن هایی نصب گردیده است. خرده سنگ یا گرد سنگ آهک زنده را در هیدراتور ریخته و پس از بستن در هیدراتور و افزودن آب، محتویات آن را به هم می زنند. بسته به مقدار آب از شیر آهک تا گرد آهک شکفته به دست می آید.

  • شکفتن آهک با بخار آب

کلوخه های ریز یا گرد آهک زنده را در اتوکلاو قرار داده و با دمیدن بخار آب با فشار ۳-۴ اتمسفر آنها را هیدراته می کنند. این روش بیشتر برای تسریع در شکفتن آهک و هیدراته کردن آهک هایی که ناخالصی بیشتری دارند، به کار برده می شود و محصول آن گرد آهک شکفته است.

در روش های صنعتی، آهک شکفته به دست آمده را آسیاب کرده و با سرند کردن یا ایجاد گردباد، آن را دانه بندی و سپس بسته بندی می کنند.

آهک شکفته چنانچه در مجاورت هوا قرار گیرد، با دی اکسیدکربن موجود در هوا، ترکیب شده و دوباره سنگ آهک یا کربنات کلسیم به وجود می آید.

از گرما دادن آهک هیدراته تا حدود ۴۰۰ درجه می توان مجدداً آهک زنده به دست آورد. آهک های آبی به ویژه آن هایی که دارای ناخالصی زیادند و ترکیب شان به سیمان پرتلند نزدیک است، در مجاورت آب نمی شکفند، بلکه باید آنها را آسیاب کرد.
آهک شکفته در ساختن شفته و ملات های ماسه آهک، گل آهک، باتارد (ماسه آهک سیمان) گچ و آهک، در کارهای بنایی و اندودها مصرف می شود. همچنین در ساختن چسباننده های آهک ـ پوزولان، آهک – سرباره، آجر ماسه آهکی، پایدار کردن خاک و ساختن خشت های پایدار شده آهکی، بتن آهکی سنگین و متخلخل از آهک بهره گیری می شود.

خواندن مطلب
جلسه چهارم معرفی سازه های فولادی

افزودن آهک به ملات های سیمانی باعث افزایش خاصیت خمیری و قابلیت کاربرد، افزایش آب نگهداری، افزایش انعطافپذیری بیشتر ملات تحت تنش و چسبندگی بیشتر ملات به مصالح بنایی می شود.

کاهش نفوذپذیری ملات ها و اندودها به آب، کاهش جمع شدگی ناشی از خشک شدن ملات و ثابت ماندن حجم آن پس از گرفتن و سخت شدن از دیگر محاسن افزودن آهک به ملات های سیمانی است، آهک با خاک احتمالی موجود در ماسه ترکیب شده و از آثار مخرب خاک در ملات های سیمانی می کاهد، مصرف آهک در پایدار کردن خاک نیز معمول است و بسیاری از ویژگی های خاک را بهبود می بخشد، کاهش زمان خشک شدن مخلوط در نواحی مرطوب، کاهش میزان انقباض و انبساط خاک براثر تغییر رطوبت، تسریع در شکستن کلوخه های خاک رسی، افزایش مقاومت، کاهش نفوذ رطوبت و افزایش دوام و پایایی خاک از جمله مزایای استفاده از آهک به شمار می آید.

انطباق با مشخصات و استانداردها

آهک مصرفی در هر پروژه باید از نظر ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی و سایر مشخصه ها با آنچه در نقشه ها، مشخصات فنی خصوصی، دستور کارها و دیگر مدارک پیمان ذکر شده است، مطابقت داشته باشد. مشخصات کارخانه سازنده و کیفیت سنگ آهک مصرفی در تولید آهک باید قبلاً به تصویب دستگاه نظارت برسد.

آهک های مناسب برای مصارف گوناگون

باید برای مصارف مختلف و شرایط متنوع، آهکهایی به شرح جدول . ۲-۷-۳-۴ انتخاب گردد.

 

مصارف آهک

حمل و نقل و نگهداری

آهک زنده را باید از اثر آب و دی اکسید کربن هوا حفظ کرد و همانند سیمان در ظروف مخصوص یا کیسه های آب بندی شده نگهداری نمود. آهک هیدراته نیز باید در محل مناسبی نگهداری شده و از نفوذ دی اکسید کربن هوا و تابش آفتاب مصون باشد تا از خشک شدن آن جلوگیری به عمل آید. مشخصات آهک باید روی ظروف حمل و کیسه ها نوشته شود.چنانچه آهک مدتی در انبار بماند و از نظر کیفیت مشکوک باشد، دستگاه نظارت حق دارد آزمایش آن را قبل از مصرف خواستار گردد. چنانچه نتیجه آزمایش ها با مشخصات مندرج در استاندارد تطابق نداشته باشد، میتواند دستور خروج این مصالح را از کارگاه صادر نماید. کار کردن با آهک و جابه جا کردن آن مستلزم رعایت نکات ایمنی است.

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

خواندن مطلب
اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه هفتم

علی رضایی هستم هدف من در راستای ایجاد این فضای آموزشی تبادل فکر، علم و فناوری است که جامعه مهندسی به شدت به آن نیازمند می باشد پس با تمام توان برای احیای این هدف می کوشم.

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.