دیوار چینی ساختمان

دیوار چینی ساختمان

با سلام . با یک پست دیگر از دیوار چینی ساختمان  در خدمت شما هستیم.

خدمت شما عزیزان. در این پست برای شما کتاب دیوار چینی ساختمان از مجموعه کتب فنی حرفه ای را در نظر گرفته ایم. ابتدا مقدمه ای در مورد آن بیان کرده و شما عزیزان میتوانید فایل کامل کتاب را در انتها دانلود کنید.

آجر به خشت‌هایی گفته می‌شود که احکام یا فرامین دولتی بر روی آن نوشته می‌شد (حک می‌گردید) و به وسیله پختن این خشت‌ها، نوشته‌ها را بر روی آن پایدار می‌کردند. مشخص نیست که آجر برای اولین بار از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است؛ گمان می‌رود انسان‌های اولیه با مشاهده پخته شدن گل مجاور اجاق‌های خود و دیدن اینکه گل پخته شده سختتر از کلوخه‌های کنار خود می‌گردید پی به خواص و روش تهیه آجر برده باشند. آجر همچنین به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده بوده‌است. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد. از بناهای باستانی مشهوری که در ساخت آن از آجر استفاده شده می‌توان به طاق کسری اشاره کرد. مثال دیگر کف دالان مسجد جامع اصفهاناست که به وسیله آجرهایی مفروش شده‌است که در زمان ساسانیان برای ساخت آتشکده بکار رفته بود. به طور کلی استفاده از آجر در طول تاریخ ایران بسیار گسترده بوده و بناهای بیشماری اعم از آتشکده، مسجد، ساختمان‌های مسکونی و… به وسیله آجر در ایران ساخته شده‌اند. در حال حاضر با توجه به بالا رفتن تراکم جمعیت و ساخت بناهای چندین طبقه استفاده از آجر در اسکلت این نوع ساختمان‌ها مقدور نیست و از اسکلت‌های فلزی یا بتنی استفاده می‌شود؛ ولی از آجر برای نماسازی استفاده می‌شود و یا در قسمتی از سالن و سایر فضاها آجر را بطور نمایان بکار می‌برند

خواندن مطلب
دیوار چینی

نقش‌های آجر چینی

از آغاز تاریخ بشریت هر جا که جستجو کنیم آجر را می‌بینیم چه اکثر تمدنها از آن استفاده کرده‌اند. معجزه مرموز آجر که از خاک درست شده و پخته شده احساسات ما را بر می‌انگیزد زیرا آجر نمایانگر تمدنها، احساسات، فرهنگ و ذوق ملل بوده و همراه بشر گام برداشته است. و روابط نسلها است و از این میان ایرانیان بیش از هر ملتی با آجر کارکردند، تجربه کردند و از آن در جنبه‌های مختلف ساختاری و زیبایی استفاده نموده‌اند.

آرتور پوپ: خشت وآجر جدید چهار گوش که اطرافش مسطح است و در قالب زده می‌شود در هزاره چهارم (قبل از میلاد) آشکار شد. و ظاهراً این نوآوری از ابداعات ایرانیان بوده است.

شیوه چیدن یک پوسته آجر یا آمود بر روی اسکلت و سفت کاری بنا که از دوران ایلخانان شروع شده بود در دوران صفویه ادامه یافت و به تکامل خود رسید و در دوران زندیه و قاجاریه نیز ادامه یافت.

به طور کلی آجر در دوره قبل از اسلام بیشتر جنبه استحکامی و کاربردی داشته است. بعد از اسلام ضمن دارا بودن جنبه استحکامی جنبه تزیینی پیدا می‌نماید. گستردگی استفاده از آجر در ایران در ناحیه‌هایی با شرایط طبیعی آب و هوایی مختلف از بنا با کاربردهای متفاوت شیوه‌های مختلف به وجود آورد.

در اینجا مقدمه ای  ابتدایی از کتاب دیوار چینی ساختمان را ملاحظه کردید.امید است که این مبحث برای شما مفید واقع شود.

پیمان خدام خراسانی – گروه مهندسی عمران نوین

پسورد فایل: www.omranovin.ir

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

خواندن مطلب
اجرای راه پله

مدرس نرم افزار های BIM ، طراح ، شاپکار سازه های مسکونی و صنعتی و مدرس دروس طراحی سازه های فولادی در دانشگاه ، بلاگر در حوزه نرم افزار های مهندسی عمران

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.