سازه های چوبی گلولام (glulam)

سازه های چوبی گلولام  (glulam)

با سلام با معرفی سازه های چوبی گلولام (glulam) در خدمت شما هستیم.

این مصالحی که در عکس نشون داده میشه چوب و یا چهارتراش و نراد معمولی نیست.

متریالی هست به اسم گلولام glulam

1

گلولام Glulam  يك ماده اي است كه از به هم چسباندن لايه هاي مختلف چوب و پرس كردن اونها بدست مي آید و از چوب مقاوم تر می باشد.

3

قابهاي سازه در يك جهت خمشي و در جهت ديگر داراي اتصال مفصلي ( مفصل كامل ) ميباشند. و نكته مهم اينه كه سازه چوبي ( مخلوطي از چوب و گلولام ) است و نه مصالحش و نه ايين نامه اش در ايران موجود نيست .

اينگونه سازه ها تا ارتفاع محدودي ميتوانند ساخته شوند. در امريكا و كانادا حداكثر تا شش طبقه ائين نامه اجازه ميده. ولي جهت اطلاع در استراليا فقط يك ساختمان با اين مشخصات و چهارده طبقه ساخته شده و مطالعاتي هم جهت افزايش مقاومت اينگونه مصالح و توليد مواد تركيبي جديدتر در حال انجام هست.

 

گلولام چیست ؟

هنگامی که برشهای الوار چوب با یک اندازه از نظر طول ( و گاه از  عرض و ارتفاع)  با یک نوع چسب بسیار مقاوم و پایدار در برابر رطوبت و عوامل محیطی با شرایط ویژه به هم چسبانده می شوند ، اصطلاحا به آن Glulam- Glued laminated timber می گویند .

در آمریکای شمالی  به آن ‘laminating stock’ یا به صورت خلاصه “lamstock  ” نیز گفته میشود .

با در کنارهم قرار گرفتن و چسباندن ورقه های  الوار چوب ، قطر ، مقاومت و پایداری بیشتری در محصول به دست آمده نسبت به الوار اولیه ایجاد می شود که برای سازه های چوبی که نیاز به استحکام زیاد و ابعاد بسیار بزرگ دارند بسیار مناسب است .

خواندن مطلب
جلسه یازدهم معرفی سازه های فولادی

از Glulam برای تیرهای افقی و عمودی و همچنین قوسها و منحنی های  سازه های چوبی استفاده می شود .

Glulam با امکانات ویژه ای ( دستگاههای  CNC ویژه) می تواند بر حسب نیاز به انواع شکل ها برش خورده و مورد استفاده قرار گیرد .

معمولا برای اتصال  قطعات سازه از پیچ و مهره و ورقه های استینلس استیل  استفاده می کنند .

Glulam ارزش بهینه ای برای سازه ایجاد می کند ؛ زیرا به راحتی از برداشتهای دوم و سوم چوب جنگلها می توان استفاده نمود و این به معنی آن است که دیگر لازم نیست بر منابع محدود  چوبی معمول تکیه نمود  ؛ همچنین در این روش مشکلات مرسوم ضایعات برش ؛ گره های نامناسب و… وجود ندارد .

تولید الوارهائی با این روش از نظر انرژی مصرف شده نیز به نسبت فولاد و بتن بسیار اقتصادی تر هستند.

محصول این فرایند  می تواند اندازه ای بزرگتر ، تحمل بار بیشتر و شکل پذیری گسترده تری را برای مصارف گوناگون به ارمغان آورد . همچنین مقاومت بیشتر در برابر آتش سوزی (در مقایسه با فولاد ) و پوسیدگی ناشی از رطوبت نیز از دیگر ویژگی های این محصول است .

این قابلیت ها برای آرشیتکت ها و سازندگان فرصتهای مناسبی را فراهم آورده است تا فارغ از کار با مصالح سنتی مانند بتن و فولاد ، با اطمینان کامل از این الوارها در ساختار سازه های خود استفاده نمایند .

در دنیای امروز بسیاری از معماران بزرگ دنیا ، به فراخور محیط اجرا و مسائل زیست محیطی ازاین نوع محصولات استفاده می کنند .

ساخت آلاچیق های خاص ، پایه وسقف سالنهای بسیار بزرگ ، پلهای عظیم با قوس های حساب شده و دقیق ، بناهای چوبی بسیار بزرگ و … بخشی از کاربردهای Glulam است

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

مهندس عمران و متخصص در امور دفتر فنی و متره و برآورد

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. پريسا
    ۱:۰۰ ۱۳۹۸/۰۲/۲۶

    تفاوت گلولام با سيستم گلولوم چيه ؟؟ميشه لطفا جواب بدين