شناخت مصالح و مواد

شناخت مصالح و مواد

کاربرد درست مصالح در بنا مستلزم شناخت خواص پایه ای آنهاست.در گذشته معماران سنتی ما از ویژگی مواد و مصالحی که به کار می بردند کاملا مطلع بودند و در شرایط مختلف و کاربرد های متفاوت از موادی مناسب کار استفاده میکردند و بر اساس پایبندی به قوانین صنف،معمار خود را متعهد به انجام درست و دقیق ساخت بنا می دانستند.

بنابراین اطلاع از مشخصات فنی مصالح اهمیت ویژه ای دارد.اصولا استفاده از مصالح در صورتی مجاز است خواص فنی آنها با استاندارد ها و مقررات ملی هر کشوری بر اساس ویژگی های فیزیکی ،مکانیکی و شیمیایی مصالح تدوین میشود.امروزه علاوه موارد فوق معیار های پایداری محیط زیست و پیش گیری از  آسیب رساندن به طبیعت نیز به عنوان عملی تعیین کننده در نحوه ی تولید و به کارگیری مصالح مورد نظر قرار میگیرد.

خواص فیزیکی ،مکانیکی و شیمیایی مصالح از اساسی ترین ویژگی هایی است که در هنگام به کارگیری و استفاده از مصالح و بر اساس موقعیت زمانی و مکانی قرار گیری بنا،باید مورد توجه قرار گیرند.

خواص فیزیکی:

خواص فیزیکیمصالح شامل ویژگی های چون جرم،وزن،حجم،رنگ،شکل،بافت و … است.برای شناخت خواص فیزیکی مصالح لازم است.چندین آزمایش فیزیکی روی آنها انجام شود.خصوصیات فیزیکی علاوه بر اینکه بر استحکام و پایداری ساختمان اثر میگذارد در تنظیم شرایط محیطی و استفاده ی بهینه از انرژی طبیعی  و مصنوعی نیز موثر است.

جهت شناخت بهتر خواص فیزیکی مواد آشنایی با چند تعریف کلی و اساسی در این زمینه ضروری است.

وزن مواد به دو صورت شامل وزن خشک جسم جامد و وزن ماده ی ساختمانی در حالت اشباع شده با آب اندازه گیری شود.

خواندن مطلب
مصالح ساختمانی

بنابراین وزن مخصوص یک جسم عبارت است از وزن یک واحد از جسم جامد (در شرایط خشک و بدون فضای خالی) و وزن مخصوص فضایی جسم شامل وزن یک واحد از جسم در شرایط خشک و با احتساب فضاهای خالی درون آن است.

در اینجا به همین توضیحات اکتفا میکنیم و شما عزیزان برای دریافت فایل کامل این مباحث که در آن مطالب بصورت دقیق بررسی شده است اقدام نمایید.

رمز فایل: www.omranovin.com

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

 

مهندس عمران و متخصص در امور دفتر فنی و متره و برآورد

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.