مبانی نقشه کشی سازه

مبانی نقشه کشی سازه

با سلام . با یک پست دیگر از مبانی نقشه کشی سازه در خدمت شما هستیم.

خدمت شما عزیزان. در این پست برای شما کتاب مبانی نقشه کشی سازه از مجموعه کتب فنی حرفه ای را در نظر گرفته ایم. ابتدا مقدمه ای در مورد آن بیان کرده و شما عزیزان میتوانید فایل کامل کتاب را در انتها دانلود کنید.

همزمان با ساخت سرپناه توسط انسان اولیه، که معماری نیز آغاز شده‌بود، طراحی ساختمان نیز عنوان شد. طراحی ساختمان نیاز به تهیهٔ نقشه و تعبیر و تفسیر و خواندن نقشه می‌داشت.

مصریان برای اندازه‌گیری فواصل افقی میان دو نقطه از ابزارهایی چون طناب، ترازو گونیا و بعدها خط‌کش و پرگار استفاده کردند. ساختار چهارگوش منظم هرم بزرگ جیزه در مصر (۲۷۰۰ پیش از میلاد) خبر از وجود نقشه‌کشی در آن دوران می‌دهد.

همچنین بناهای به جا مانده در ایران باستان چون زیگورات چغازنبیل و تخت‌جمشید نیز نشان از وجود نقشه‌کشی در ایران باستان است. ایرانیان باستان جایگاه به سزایی در پایه‌گذاری دانش نقشه‌برداری در جهان داشته‌اند. اکتشافات دریایی در دوران گذشته و توانایی تعیین عرض جغرافیایی همگی نشان از این دارند. هرچند برای تعیین طول جغرافیایی با دشواری مواجه بودند. برای سفرها در آن دوران به نقشه نیاز بوده‌است، که این نقشه‌ها معمولاً بدون توجه به فواصل رسم می‌شده‌اند.

 

نقشه های سازه ای با توجه به مجموعه ای از قراردادها که شامل دیدگاه های خاص (طرح طبقه، بخش و غیره)، اندازه برگه، واحدهای اندازه گیری و مقیاس، حاشیه نویسی و ارجاع متقابل کشیده می شوند . مرسوم است که نقاشی با روانویس بر روی کاغذ یا مواد مشابه ساخته شود، و هر گونه کپی ملزم شده است تا به زحمت با دست ساخته شود.قرن بیستم شاهد تغییر جهت به سمت نقاشی بر روی کاغذ ترسیم بود، به طوری که نسخه های مکانیکی می توانستند در آن به طور موثری اجرا شوند.

خواندن مطلب
نقشه برداری

توسعه کامپیوتر تأثیر عمده ای بر روش های مورد استفاده برای طراحی و ایجاد نقشه های فنی، داشت طراحی کتابچه راهنمای تقریباً منسوخ شده است، و گشودن امکانات جدید از فرم با استفاده از اشکال ارگانیک و هندسه پیچیده است. امروز اکثریت قریب به اتفاق نقاشی های ایجاد شده با استفاده از نرم‌افزار کد انجام می گیرد.

در اینجا مقدمه های از مبانی نقشه کشی سازه را ملاحظه کردید.امید است که این مبحث برای شما مفید واقع شود.

پیمان خدام خراسانی – گروه مهندسی عمران نوین

پسورد فایل: www.omranovin.com

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

مدرس نرم افزار های BIM ، طراح ، شاپکار سازه های مسکونی و صنعتی و مدرس دروس طراحی سازه های فولادی در دانشگاه ، بلاگر در حوزه نرم افزار های مهندسی عمران

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.