مدیریت کیفیت در صنعت جوش

مدیریت کیفیت در صنعت جوش

با عرض سلام خدمت شما عزیزان

در این پست برای شما عزیزان رویکرد جهانی سیستم های مدیریت کیفیت در صنعت جوش را قرار دادیم

با توجه به اینکه مطابق استانداردهای جهانی جوشکاری از فدآیندهای خاص تنها با کنترل کیفیت محصول  پس از تولید امکان تصمیم گیری در خصوص کیفیت محصول وجود ندارد،اطمینان از کیفیت نیازمند اطمینان از کفایت بخش های مختلف درگیر در تولید شامل مواد اولیه،تجهیزات،نیروی انسانی،استاندارد ها،فرآیند،مدیریت و … بوده و بعبارت دیگر مستلزم سیستم مدیریت کیفیت جوش میباشد.

نیاز به اطمینان کیفیت سازه های جوش کاری شده،اساس گسترش   بسیاری از استاندارد ها در این زمینه بوده است.اسن استاندارد ها در ابتدا در ارتباط با فرآیند جوش و خصوصیات اتصال بوده و اخیرا تمام فعالیت های مرتبط با تکنولوژی جوشکاری در یک شرکت را پوشش میدهند.

در سال ۱۹۹۴،CEN (کمیته استاندارد های اروپایی اولین ویرایش استاندارد ۷۲۹ EN که هدف آن تعیین الزامات کیفی برای جوشکاری ذوبی مواد فلزی بود را منتشر کرد .از آن زمان به بعد برای شرکت های سازنده استفاده کننده از جوشکاری که بر اساس الزامات این استاندارد فعالیت کرده اند گواهینامه EN 729   صادر گردیده است.

الزامات جوشکاری :

کارکنان جوشکاری:سازنده باید دارای کارکنان کافی و صلاحیت دار برای برنامه ریزی فعالیت های جوشکاری طبق الزامات مشخص شده باشد.

کلیه ی مدارک تاییدیه جوشکاران و کاربران جوشکاری باید دارای تاریخ معتبر باشد.

آزمایش و بازرسی مربوط به جوشکاری:پس از جوشکاری انطباق باید معیارهای پذیرش در هنگام  نیاز با استاندارد های مربوط به روش های زیر بررسی شود:

بوسیله بازرسی چشمی

بوسیله آزمایشهای غیر مخرب مطابق استاندارد ISO 9712

بوسیله آزمایشهای مخرب مطابق با استانداردهای مربوط

شکل و ابعاد سازه جوشکاری شده

نتایج و گزارش عملیات پس از جوشکاری کانند سنگ زنی،عملیات حرارتی پس از جوشکاری و پیر شدن

روش های استانداردی که توسعه پیدا نموده اند، اصول بررسی چشمی را پوشش دادند. بعضی از روش ها به طور معمول توسط بازبینی کنندگان تهیه شده و نوعاً شامل جزئیات ساختاری مربوط به فرآیندهای مختلف تولیدی می باشند که توسط در خواست کنندگان بازرسی مشخص شده اند (در خواست شده اند). عباراتی نظیر زمان انجام بازرسی، چگونگی انجام بررسی، ویژگی های بازرس و مکان بررسی در این روش ها بیان شده است. جزئیات پارامترهای بررسی از قبیل: مهارت، تصویرها، فهرست های بازرسی مربوطه، وسایل مورد نیاز و یا سایر عبارات از این دست را در بر می گیرد. هنگامی که روش ثبت شده ای در دسترس نباشد بازرس ها باید از کارفرما در مورد کدها و ویژگی های جوش مورد بررسی سوال نمایند.

۶-۲- برنامه های مدون شده

برای حصول اطمینان در مورد در بازبینی کنندگان (داشتن مهارت و علم کافی)، بازبینی کنندگان باید دارای مدارک معتبری در زمینه کنترل چشمی جوش داشته باشند. این مدارک پس از طی دوره های مختلف و آموزش های مدون توسط مراکز مختلفی مانند: CWI یا CAWI اعطاء می شود.

۷-۲- ایمنی

بازرسان چشمی جوش باید دانش کافی در زمینه ایمنی، در بازرسی جوش داشته باشند. خطرات زیادی در زمینه بازرسی جوش وجود دارد: مانند الکتریسیته، گازها، مشعل ها، نور ماوراء بنفش، حرارت. هر فردی که در این زمینه فعالیت می کند باید تجربه و آگاهی کافی در مورد ایمنی جوشکاری داشته باشد.

دوستان عزیز برای دستیابی به فایل اصلی و جامع مباحث فایل زیر را دانلود نمایید.

رمز فایل:www.omranovin.com

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

 

مهندس عمران و متخصص در امور دفتر فنی و متره و برآورد

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.