آموزش جامع اتوکد ۲۰۱۶ – جلسه ی ششم

آموزش جامع اتوکد ۲۰۱۶ – جلسه ی ششم

به نام یکتا مهندس هستی

جلسه ی ششم از سری آموزش های اتوکد ۲۰۱۶

سر فصل های این جلسه :

شرح زیر دستورات rectangle

همانطور که در جلسه ی قبل مشاهده کردید زیر دستورات برای شما تعریف شد و نحوه ی انتخاب یک زیر دستور و روش های مختلف انتخاب آن به صورت کامل شرح داده شد و همچنین زیر دستورات چند دستور هم بیاد شد که خودتون روی اون فکر کنید و پیدا کنید . امیدوارم که این کار رو انجام داده باشید !!!

در این جلسه به طور مفصل این زیر دسترات رو شرح میدیم .

زیر دستورات rectangle  : پس از اجرای دستور rectangle با نوار دستور زیر مواجه میشوید .

 

 

Chamfer : با انتخاب این زیر دستور شما مستطیلی رسم میکنید که در همه ی وجه های آن پخی وجود دارد . که یک نمونه از اون رو در شکل زیر میتونید ببینید :

 

اگر در شکل بالا دقت کرده باشید میبینید که میتوان مقدار پخی در گوشه های مستطیل دارای مقدار یکسانی نباشد در شکل زیر این مفهوم نمایش داده شده :

 

در شکل بالا مشاهده میکنید که مقادیر (۱) و (۲) با هم متفاوت هستند . اگر دقت کرده باشید اگر مثلا از ضلع بالا سمت چپ شروع به حرکت در جهت عقربه های ساعت کرده باشید اعداد به این ترتیب تکرار میشوند :

  • ، (۲) ، (۱) ، (۲)………

بنابراین متوجه میشیم که باید نرم افزار از ما ۲تا عدد بخواد که همون اعداد (۱) و (۲) نمایش داده شده در شکل بالا هست .

خب حالا میریم سراغ چگونگی رسم این شکل :

۱-ابتدا دستور Rec را اجرا کنید و اینتر را بزنید .

۲-در نوار دستور chamfer  را انتخاب کنید . همانطور که میبینید در نوار دستور اتوکد به ما میگه که اولین اندازه ی پخی (مقدار (۱)) را انتخاب کنیم ( Specify first chamfer distance for rectangles)

بنابراین ما یک مقدار برای آن انتخاب میکنیم ، مثلا عدد ۱ را وارد میکنیم و اینتر را میزنیم .

خواندن مطلب
آموزش جامع اتوکد ۲۰۱۶-جلسه ی سوم

۳-حالا میبینیم که اتوکد دومین اندازه ( مقدار (۲)) را از ما میخواد .( Specify second chamfer distance for rectangles) . پس ما یک عدد مثلا ۳ را وارد میکنیم و اینتر را میزنیم .

۴- حالا مثل حالت عادی یک مستطیل رسم کنید ( با موس یک مستطیل رسم کنید ) .همانطور که میبینید شکل مستطیل ما تغییر کرده و گوشه های آن دارای پخی میباشد .

توجه : در برخی موارد ممکن است شما این پخی را مشاهده نکنید به این معنا که پس از رسم مستطیل میبینیم گوشه های آن تغیری نکرده است . که مشکل به دلیل بوجود آمدن ۲ حالت میباشد . حالت اول : زوم صفحه ی شما آنقدر بزرگ است که مستطیل شما ابعادش کوچکتر از مقادیر پخی وارد شده است ( عدد ۱ و ۳)  . برای رفع این مشکل کافی است کمی زوم صفحه را کوچک کرده و سپس مستطیل را رسم کنید .

حالت دوم : زوم صفحه آنقدر کوچک است که پخی شما بسیار ریز دیده میشود برای همین شما قادر به دیدن آن نیستید . برای رفع این مشکل کافی است کمی روی صفحه زوم کرده تا قادر به دیدن پخی باشید .

به طور کلی اگر شما ابعاد پخی را متناسب با اندازه ی مستطیل انتخاب کنید این مشکل ها هیچ گاه پیش نمیاد . مثلا شما مستطیل با ابعاد ۱۵و ۱۰ رسم کنید و ابعاد پخی شما ۱و۳ باشد .

نکته:به طور کلی در اتوکد بعد از اجرای هر زیر دستور و خارج شدن از دستور اصلی این تنظیمات برنمیگردد و باید در صورت نیاز به صورت دستی آن را برگردانیم . مثلا با رسم مستطیلی با پخی از این به بعد هر گاه بخواهیم مستطیل بکشیم ، دارای پخی هست و برای اینکه مستطیل معمولی بکشیم لازم است که با اجرای زیر دستور پخی مقدار ۱ و۲ را به ۰ تبدیل کنیم .

 

Elevation  : با انتخاب این زیر دستور در واقع مستطیل شما ارتفاع میگیرد به این معنی که متسطتیل شما از صفحه ی مختصات فاصله میگیرد و بالا میاید . برای روشن شدن این موضوع به شکل زیر نگاه کنید :

خواندن مطلب
فیلم آموزش اتوکد - جلسه ی پنجم

همانطور که در اولین نگاه مشاهده میکنید این مستطیل فرقی با مستطیل معمولی ندارد ولی در واقعیت این مستطیل از زمین به اندازه ی ۱۰ واحد به بالا آمده .

برای رسم مستطیل با ارتفاع باید مراحل زیر طی شود :

۱-دستور مستطیل را اجرا کنید

۲-elevation را انتخاب کنید

۳-در این جا اتوکد به شما میگه که ارتفاع رو انتخاب کنید (Specify the elevation for rectangles) بنابراین یک عدد مثلا ۱۰ را وارد کرده و اینتر بزنید

۴-مطابق معمول مستطیل را رسم کنید

همانطور که متوجه شدید این دستور کاربردی در روش دو بعدی ندارد و کاربرد آن را در محیط سه بعدی میبینیم . این زیردستور را میتوان با دستورات دیگر نیز اجرا کرد ولی برای کامل بودن آموزش اینجا بیان شد (از این دستورات که کاربردی ندارن زیاد هست J )

Fillet   : این دستور همانند دستور پخی زدن میباشد ولی با این تفاوت که به جای پخی ۴ گوشه ی مستطیل را گرد میکند . به این معنی که مستطیلی همانند شکل زیر برای ما رسم میکند :

 

برای رسم چنین شکلی مراحل زیر باید طی شود .

۱-دستور مستطیل را اجرا کنید

۲-fillet را انتخاب کنید

۳-در این قسمت نرم افزار از شما مقدار شعاع دایره را میخواهد(Specify fillet radius for rectangles) ، همانطور که در شکل بالا مشاهده میکنید چهار گوشه ی مستطیل از ۴ عدد ربع دایره تشکیل شده اند که این دایره ها دارای شعاع میباشند .پس یک عدد مثلا ۲ را وارد میکنیم و اینتر میزنیم

۴-همانند حالت عادی مستطیل را میکشیم

سوال : اگر این مراحل را انجام داده اما مستطیل مثل حالت عادی کشیده شد ، دلیل این امر چیست ؟؟؟؟

Thickness : این گزینه نیز همانند elevation برای محیط دو بعدی کاربردی ندارد و در محیط ۳ بعدی استفاده میشود. این گزینه مستطیل را به مکعب مستطیل تبدیل میکند . برای بهتر درک شدن این موضوع به شکل زیر دقت کنید ، این شکل یک مستطیل میباشد که به مکعب تبدیل شده است .

خواندن مطلب
فیلم آموزش اتوکد - جلسه ی ششم

مراحل رسم به این ترتیب است :

۱-۱-دستور مستطیل را اجرا کنید

۲-thicknessرا انتخاب کنید

۳-در این قسمت نرم افزار از ما مقدار ارتفاع مکعب را میخواهد (Specify thickness for rectangles) ، در این قسمت شما باید یک عدد مثلا ۸ را وارد کرده و اینتر بزنید.

۴-همانند حالت عادی مستطیل را رسم کنید

Width  : این گزینه برای رسم مستطیلی با ضخامت بیشتر میباشد به این معنی که ما در این قسمت میتوانیم ضخامت مستطیل را افزایش دهیم . مانند شکل زیر :

 

برای رسم این شکل باید مراحل زیر طی شود :

۱-دستور مستطیل را اجرا کنید

۲-زیر دستور width را انتخاب کنید

۳-در این مرحله نرم افزار ضخامت خط را از ما میپرسد (Specify line width for rectangles) ، بنابراین یک عدد مثل ۱ را وارد کرده و اینتر میزنیم

۴-همانند حالت عادی یک مسطتیل رسم میکنیم .

خب تا اینجای آموزش یاد گرفتیم که چگونه از زیر دستورات استفاده کنیم . ما در این قسمت از آموزش به صورت مفصل و ریز شده برای شما این امر را توضیح دادیم . و انتظار میرود که برای جلسات آینده سایر زیر دستورات رو به صورت ساده تر آماده ی یادگیری باشید و از این به بعدی به صورت خلاصه تر زیر دستورات بیان میشود .

آنچه در جلسات آینده بیان میشود :

زیر دستوارات pline  :

Arc  

Close

Halfwidth

Length

Width

زیر دستورات circle :

۲p

۳p

Ttr

امیدوارم که از این جلسه لذت برده باشید . موفق باشید

علی رهبر  – گروه آموزشی عمران نوین

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

 

مدرس نرم افزار های BIM ، طراح ، شاپکار سازه های مسکونی و صنعتی و مدرس دروس طراحی سازه های فولادی در دانشگاه ، بلاگر در حوزه نرم افزار های مهندسی عمران

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.