آموزش جامع اتوکد ۲۰۱۶ – جلسه ی پنجم

آموزش جامع اتوکد ۲۰۱۶ – جلسه ی پنجم

به نام یکتا مهندس هستی

جلسه ی پنجم از سری آموزش های اتوکد ۲۰۱۶

سر فصل های این جلسه :

Pline

نکته ی ۱

نکته ی ۲

با سلام . در این جلسه ی آموزشی ابتدا یکی دیگر از دستورات پرکاربرد اتوکد ( مخصوصا در محیط سه بعدی) رو یاد میگیریم و بعد از اون به چند نکته ی مهم میپردازیم که پیش از این شما با آنها مواجه شدید ولی به دلیل آشنا نبودن با محیط نرم افزار از گفتن اونها خودداری کرده بودیم و الان که بیشتر با نرم افزار آشنا شدیم میتونیم این نکته ها رو یاد بگیریم .

Command 8 : polyline(pl)

این دستور که نوعی خط میباشد در معنای لغوی به معنای “چند خطی ” میباشد .

خب شاید براتون سوال پیش بیاد که فرق این نوع خط با line ( پاره خط) چی هست ؟!!

خب در اینجا ابتدا توضیح کوتاهی از این تفاوت به شما میدم و در ادامه با ذکر یک مثال عینی از این دو دستور ، تفاوت این دستورات به خوبی مشخص میشود .

زمانی که شما از دستور line  استفاده میکنید تمام خطوطی که پشت سر هم رسم میکنید آبجکت های جدا از هم هستند و هر خط به طور مستقل عمل میکند ولی زمانی که از pline(polyline) استفاده میکنیم ، تمام خطوطی که پشت سر هم رسم میشود یک آبجکت یکتا میباشند ، به عبارت دیگر همه ی این خط ها یک خط محسوب میشوند .

برای اینکه بهتر متوجه بشید فرض کنید میخواهیم سه خط بشت سر هم به شکل مثلث بکشیم . یک بار این کار را با line و بار دیگر با pline  انجام میدیم تا تفاوت این دو را ببینید

 

خب همان طور که میبینید در تصویر بالا دو مثلث با دو دستور متفاوت رسم شدند و در نگاه اول هیچ تفاوتی بین این دو شکل نمیبینید .

حالا بیاید یکی از اضلاع این مثلث ها رو انتخاب کنیم !!!!

2

در شکل بالا میبینید که مثلثی که با line  رسم شده بود تمام اضلاع آن آبجکت های جدا از هم میباشند ( ۳آبجکت ) ولی مثلثی که با pline  رسم شده بود همه ی اضلاع اون با هم و در واقع یک آبجکت هستند.

خواندن مطلب
فیلم آموزش اتوکد - جلسه ی ششم

پس تفاوت این دو دستور به خوبی مشخص شد .

توجه : این دو دستور تفاوت های اساسی و زیادی با هم دارند و در اینجا فقط برای روشن شدن موضوع و در حد ابتدایی بیان شد . در ادامه به طور تدریجی با تمام تفاوت های این دو دستور ( و سایر خطوط ) آشنا میشم .

تمرین ۲: شکل زیر را رسم کنید !!

3

نکته۱ : در اینجا یک نکته که بسیار کاربردی است و در واقع از این به بعد باید با استفاده از آن به کار با اتوکد بپردازید را بیان میکنیم . شما برای تایید دستوراتی که در کامند مینویسید از کلید اینتر استفاده میکنید ، جالب است بدونید که در نرم افزار اتوکد کاربرد کلید اینتر و space  با هم یکی هست و شما میتونید به جای زدن کلید enter  از کلی space استفاده کنید !!! بنابراین برای راحتی کار و افزایش سرعت کار ، از این به بعد از دکمه ی space  صفحه کلید به جای اینتر استفاده کنید .

نکته ۲: شاید خیلی از شما به این نکته توجه کرده باشید که زمانی که یک دستوری را وارد میکنیم و اتوکد در نوار کامند از ما چیزی میخواد ، یک سری گزینه های دیگر نیز در کنار آن نمایش داده میشود !!!  این گزینه ها چی هست و چه کاربردی داره ؟؟؟!!!

این گزینه ها که ما اسم اون رو میذاریم “زیر دستور” در واقع زیر مجموعه هایی از دستورات اصلی هستند که هر کدام از این زیر دستورات یک سری کارایی به نسبت دستور مادر خود دارند . برای نمونه وقتی شما دستور مستطیل رو اجرا کنید با شکل زیر رو برو میشید :

4

و یا با اجرای دستور دایره با شکل زیر رو برو میشید :

5

باید یگم تقریبا تمام دستورات اتوکد دارای زیر دستور هستند و شما با اجرای هر دستوری با یکسری زیر دستور نیز مواجه هستید که میتونید به نسبت نیاز خودتون از اونها استفاده کنید .

این زیر دستورات غالبا برای راحتی کار میباشند و به ما کمک میکنند که در استفاده از دستور مورد نظر دستمون باز تر باشه .

خب تا این جلسه شما ۸ دستور از دستورات اتوکد رو یاد گرفتید و زیر دستورات ان برای شما توضیح داده نشد زیرا توضیح این دستورات در جلسات اول فقط باعث سردرگمی دانشجویان میشه ولی تا اینجای کار شما به یک آمادگی نسبی دست پبدا کردید . بنابراین در اینجا زیر دستورات مربوط به این دستورات رو توضیح میدیم و در جلسات آینده بعد از گفتن هر دستور جدید ، زیر دستورات آن را نیز همانجا بیان میکنیم .

خواندن مطلب
فیلم آموزش اتوکد - جلسه ی پنجم

-زیر دستورات line : پس از اجرای دستور پاره خط و رسم چندین خط پشت سر هم شما شکل زیر رو در نوار دستور خود میبینید :

6

توجه : در اینجا بگم برای انتخاب هر زیر دستور شما چند راه دارید .

راه اول (در اتوکد ۲۰۱۲ به قبل فقط این راه وجود داشت ) : همانطور که میبینید یکی از حروف این زیر دستورات بزرگ نوشته شده ( مثلا حرف c در زیر دستور  close ) و شما اگر بخواهید این زیر دستور را انتخاب کنید کافی هست بدون اینکه از دستور خارج بشید همان حرف بزرگ رو تایپ کنید و اینتر را بزنید.

راه دوم ( در اتوکد ۲۰۱۳ اضافه شد ) : یک سری حروف به رنگ آبی نمایش داده میشن و مثل حالت قبل شما برای اجرای هر زیر دستور کافیه که اون حرفایی که به رنگ آبی نوشته شده را تایپ کنید و اینتر رو بزنید

راه سوم (در اتوکد ۲۰۱۵ اضافه شد ) : این راه که ساده ترین راه است به این صورت است که شما برای انتخاب هر زیر دستور کافی هست که با موس روی اون زیر دستور بزنید .

خب حالا به زیر دستورات line  می پردازیم :

Close   :این زیر دستور که پس از رسم خط سوم پدیدار میشود و با انتخاب این زیر دستور خطوط شما بسته میشود . به این معنی که شما از یک نقشه شروع به کشیدن خط کردید و مثلا ۴ خط پشت هم کشیدید و با زدن این زیر دستور خط شما بسته میشود ( به اولین نقطه )

Undo : با زدن این زیر دستور آخرین خطی که کشیدید بازگردانی میشود و به عقب برمیگردید ( در صورت رسم اشتباه خط )

زیر دستورات rectangle  :

7

Chamfer

Elevation  

Fillet  

Thickness

Width

زیر دستوارات pline  :

8

Arc  

Close

Halfwidth

Length

Width

 

زیر دستورات circle :

خواندن مطلب
آموزش جامع اتوکد 2016 - جلسه ی ششم

9

۲p

۳p

Ttr

خب همونطور که در بالا براتون آوردم زیر دستوراتی رو مشاهده میکنید . از شما میخوام که این زیر دستورات رو خودتون امتحان کنید و سعی کنید نحوه ی کار با اون را متوجه بشید . چراکه با دقت به نوار کامند به راحتی میتونیم بیشتر این زیر دستورات رو بدون اینکه کسی به ما نحوه ی استفادش رو بگه ، یاد بگیریم .

دلیل اینکه در این جلسه نحوه ی استفاده از این زیر دستورات رو نمیگم این است که در آینده با برخی از زیر دستورات مواجه میشیم که نحوه ی کار با اون را یاد نگرفتیم (و یا به دلیل گستردگی زیر دستورات فراموش کردیم ) و لازم است که با استفاده از خود نوار کامند به نحوه ی کار با اون زیر دستور پی ببریم .

در واقع این عدم گفتن نوعی آموزش میباشد پس به بنده اعتماد کنید و سعی کنید خودتون نحوه ی کار با این زیر دستورات رو پیدا کنید ( بدون اینکه از جایی یا کسی کمک بگیرید) حتی اگر چندین ساعت زمان شما رو بگیرد .

به هر حال در ابتدای جلسه ی آینده تمام این زیر دستورات به طور کاملا مفصل براتون شرح داده میشه .

توجه **مهم** : از این جلسه به بعد در انتهای هر جلسه یک سری تمرین براتون قرار میدم و لطفا برای یادگیری خودتون این تمارین رو انجام بدید . دلیل این امر این است که اتوکد خیلی راهت و در عین حال فوق العاده فرار میباشد و اگر این تمرین ها رو جدی نگیرید به راحتی و در مدت ۱ ماه تمام یادگیری هاتون از بین میره (به امتحانش نمی ارزه !! ) .و باید بگم شاید برای ساده ترین تمرین ساعت ها وقط بگذارید و راهی به جز این برای یاد گیری وجود ندارد ( صرف ساعت ها وقت )

تمرین های این جلسه :

11 12  14

امیدوارم که از این جلسه ی آموزشی لذت برده باشید . لطفا سوالات ، نظرات و انتقادات خودتون رو مطرح کنید

با تشکر – علی رهبر –گروه مهندسی عمران نوین

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

مدرس نرم افزار های BIM ، طراح ، شاپکار سازه های مسکونی و صنعتی و مدرس دروس طراحی سازه های فولادی در دانشگاه ، بلاگر در حوزه نرم افزار های مهندسی عمران

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.