اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه سیزدهم

اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه سیزدهم

به نام یکتا مهندس هستی

سیزدهمین جلسه از سری جلسات آموزش اجرای ساختمان های بتن آرمه

سازمان دادن کارگاه آرماتور بندی

آرمانتور بندی یکی از  دو رکن اصلی سازه های بتن ارمه است که کیفیت و هزینه آن، در کیفیت و هزینه نهایی کار ، اثر مستقیم و تعیین کننده ای دارند. عملیات مختلف برش، شکل دادن، وصله کردن و حمل و نصب میلگردها، نیازمند کار قابل ملاحظه ای است.

سازمان دادن صحیح و مکانیزه کردن این عملیات میتواند به تقلیل کار مورد نیاز و در نتیجه به افزایش سرعت و تقلیل هزینه منجر گردد.

در عام تری حالات، منظور از  سازماندهی کارگاه آرماتور بندی این است که فضا، تجهیز و  نیروی انسانی لازم برای تحویل گرفتن میلگردهای مورد نیاز تحت شرایط کنترل شده، تبدیل آنها به ارماتور و نصب آنها در  محل خوددر ساختمان در حال اجرا، به نحوی فراهم گردد که هیچ خللی به دلیل نارسایی کار آرماتور بندی به برنامه زمان بندی اجرا وارد نشود. برای تامین این نظر لازم است:

  • میلگرد های مورد نیاز ، تهیه ، حمل و در شرایط مناسب و قابل کنترل به کارگاه تحویل شوند.
  • انبار مناسبی با پیش بینی امکانات مناسب برای بار اندازی ، بارگیری و جابه جا کردن ، به موقع تحویل گرفتن و انبار کردن انواع مختلف میلگردها از لحاظ جنس و قطر، اختصاص یافته و  ترتیبی داده شود که میلگردهای مختلف جدا از  هم و با امکان دسترسی سریع به نوع دلخواه انبار شوند.
  • فضا و تجهیزات مناسب برای بازکردن و صاف کردن میلگردهایی که به صورت کلاف تحویل میگردند و یا میلگردهایی که ضمن حمل و نقل خمیدگی پیدا کرده اند، پیش بینی شود.
  • فضا و تجهیزات لازم برای بریدن میلگردها فراهم شود.
  • محل مناسب برای خم کردن و شکل دادن میلگردها در نظر گرفته شود.
  • فضای مناسب برای تمیز کردن میلگردها تامین گردد.
  • محل ، وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای برای به هم بستن میلگردها و وصله کردن آنها پیش بینی و فراهم شود.
  • جای مناسبی برای میلگردهایی که به هم بسته شده اند و به صورت قفسه آرماتور درآمده اند، اختصاص یابد.
  • وسایل لازم برای بلند کردن،جابه جا نمودن و نصب شبکه ها و قفسه آرماتور پیش بینی و فراهم گردد.
خواندن مطلب
اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه هفتم

در اینجا با مقدمه ای از سازمان دادن کارگاه آرماتور آشنا شدیم. در جلسه آینده با تقدم و تأخر اجرای عملیات های ساختمان سازی صحبت میکنیم و آنها را بررسی میکنیم.

موفق و پیروز باشید

پیمان خدام خراسانی – گروه مهندسی عمران نوین

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

مدرس نرم افزار های BIM ، طراح ، شاپکار سازه های مسکونی و صنعتی و مدرس دروس طراحی سازه های فولادی در دانشگاه ، بلاگر در حوزه نرم افزار های مهندسی عمران

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.