اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه پنجم

اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه پنجم

به نام یکتا مهندس هستی

پنجمین جلسه از سری جلسات آموزش اجرای ساختمان های بتن آرمه

مدارک رسمی که اجرا کنندگان باید بشناسند

مدارکی که برای شناخت مشخصات و سایر عوامل موثر در صنعت ساختمان ،موجود و مورد استفاده مهندسان ساختمان می باشد شامل هفت نوع مدرک رسمی زیر می باشد:

  • استاندارد های مشخصات مصالح،مواد و فرآورده ها
  • استانداردهای آزمایش و کنترل مشخصات
  • آیین کاربرد ها
  • دفترچه مشخصات فنی و عمومی
  • آیین نامه ها
  • مقررات ساختمانی
  • دفترچه های آحاد فهرست بهاء

باید گفت که منظور از استانداردها همان مدارک رسمی منتشر شده توسط سازمان های مربوطه می باشد.که در مورد مشخصات مواد و مصالح و نحوه کنترل این مشخصات است.

باید در مورد آیین کاربرد ها به این نکته اشاره کرد که این آیین در  واقع مدارک رسمی کاربرد مواد و مصالح و همچنین نکات فنی و اجرایی آنها، در حین اجرا میباشد. همانطور که در بالا مشاهده کردید یکی از مباحث مهمی که در صنعت ساختمان و حتی همه ی صنعت ها باید لحاظ گردد، بحث استاندارد سازی مواد و مصالح می باشد و با هماهنگ سازی استاندارد ها در سطح جهانی دیگر مصرف کننده مطمئن از حداقل کیفیت ها میباشد.در صنعت ساختمان سازی بحث استاندارد سازی در مورد تجهیزات و مواد و کالاهای ساختمانی از مدت ها پیش با موفقیت اجرا شده است ولی از طرفی باید این را گفت که این استاندارد سازی فقط در مواد و مصالح میباشد و با توجه به اقلامی که در ساختمان ها بکار برده میشود و تنوع آنها و گوناگونی مدل ها و کاربری ها،  نمیتوان این استاندارد سازی را در ساختمان ها و بناها  لحاظ کرد. ولی از طرفی سازمان ها با استفاده از آیین نامه ها و دفترچه های مشخصات فنی ساختمان ها ، اجرا و طراحی ساختمان ها را ضابطه مند کردن و برای دستیابی به این مهم، مجموعه مقررات ساختمانی شکل گرفتند.

خواندن مطلب
اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه دوازدهم

در این آیین نامه ها سعی شده تا روش صحیح و بهینه طراحی ، محاسبه و اجرای یک سازه را لحاظ کنند و اجرا کننده سازه موظف است که تمام ضوابط آنرا رعایت کند.

مقررات ملی ساختمان یکی از مهم ترین مدارک رسمی در صنعت ساختمان سازی میباشد که در آن ضمن بیان نحوه اجرا و طرحی سازه ،شرایط هایی همچون شرایط اجتماعی ، زیستی، اقتصادی و سیاسی که در حین بهره برداری باید به آنها توجه شود را لحاظ نموده و در آن حد و حدود سازندگان طرح و کسانی که از طرح بهره برداری میکنند را مشخص کرده است.

امروزه ، مرز بین رده های مدارک رسمی کم رنگ تر شده است و هرکدام از مدارک علاوه بر حفظ اطلاعات خود ، در سایر زمینه  ها مطالبی را شامل میشود (بطور کلی میتوان گفت که اطلاعات این مدارک با هم همپوشانی دارند)و در کل باید عرض کرد که اطلاعات، به سمت دفترچه مشخصات فنی عمومی  جامعی میل پیدا کرده است.

در آخر به بررسی دفترچه فهرست بها می پرازیم که نسبت به سایر مدارک ، رسمیت کمتری دارد زیرا فهرست بهای هر پیمان بطور مخصوص برای کارهایی که تحت آن پیمان اجرا میشود تنظیم میگردد. ولی باید به این نکته اشاره کرد که چون این فهرست بها برای کارهای تیپ توسط ارگان های مسئول ارائه شده است، باید در قراردادهای ساختمانی، در مورد این فهرست ها(در صورتی که نوع پیمان بر اساس فهرست بها باشد) توضیح داده شود.

در فهرست بهاء به صراحت بیان شده است که مجری در ازای چه کاری با چه مشخصاتی از مصالح ،باید چه پولی دریافت کند. در واقع در فهرست بهاء ،نوع مصالح، نحوه اجرای کار،نحوه اندازه گیری کار انجام شده و واحد بهای کار را مشخص میکند.

خواندن مطلب
اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه چهاردهم

در جلسه آینده با شیوه های نظارت بر اجرای طرح های ساختمانی آشنا میشویم.

موفق و پیروز باشید

پیمان خدام خراسانی – گروه مهندسی عمران نوین

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

مدرس نرم افزار های BIM ، طراح ، شاپکار سازه های مسکونی و صنعتی و مدرس دروس طراحی سازه های فولادی در دانشگاه ، بلاگر در حوزه نرم افزار های مهندسی عمران

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.