اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه یازدهم

اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه یازدهم

به نام یکتا مهندس هستی
یازدهمین جلسه از سری جلسات آموزش اجرای ساختمان های بتن آرمه
سازمان دادن کارگاه بتن ریزی
منظور از سازماندهی کارگاه بتن ریزی این است که اطمینان حااصل شود تجهیزات، مصالح و نیروی انسانی لازم برای انجام بتن ریزی فراهم شده یا در حین عملیات اجرایی چنان تامین خواهد شد که گردش کار گاه مختل نشود.برای تامین این نظر در عام ترین حالات باید:
 ترتیبی اتخاذ گردد که مصالح و مواد متشکله بتن با حداکثر سهولت و در شرایط قابل کنترل به کارگاه تحویل داده شوند یا هنگام رسیدن به کارگاه مصرف شوند.
 جای کافی برای انبار کردن مصالح ذکر شده تعیین گردد.که بتوان برای زمان های کمبود مصالح به حد کافی مصالح ذخیره نمود و این مصالح ذخیره شده کیفیت خود را از دست ندهند.
 تمهیدات لازم برای اختلاط بتن و کیل کردن و یا توزیع و ریختن در مخلوط کن در نظر گرفته شود که با حداقل هزینه و انرژی و زمان انجام گیرد.
 مخلوط کن مناسب چه از نظر کیفیت ساخت و چه از نظر کیفیت مخلوط کردن مصالح و مواد تهیه گردد که بتواند کیل کردن یا توزیع را با حداکثر یکنواختی مخلوط های بتنی تامین نماید.
 قرار گیری مخلوط کن در کارگاه نیز با توجه به دسترسی مصالح از یک سو و نزدیکی به محل مصرف از سوی دیگر باید لحاظ گردد.
 بهتر این است که چند مخلوط کن با ظرفیت های مختلف در نقاط مختلف کارگاه نصب شوند یا متناسب با پیشرفت کار جای مخلوط کن و تجهیزات بتنی تغییر داده شوند.
 مسیرهای لازم برای محل عبور حمل بتن پیش بینی و آماده شود.
 متناسب با نوع کار ، وسایل و تجهیزات لازم برای جا دادن و متراکم کردن بتن به تعداد لازم تهیه و به کارگاه آورده شود.
 وسایل و تجهیزات لازم برای پروراندن بتن بعد از اتمام بتن ریزی فراهم شود.
 بدیهی است که متناسب با شرایط ممکن است بخشی از موارد فوق غیر لازم و قابل حذف باشند. بعنوان مثال وقتی از بتن آماده استفاده میکنیم فقط موارد مربوط به تحویل گرفتن و کنترل کیفیت، ریختن و جادادن و متراکم کردن و پروراندن بتن باقی مانده و تمام موارد مربوط به تدارک مصالح و تهیه بتن حذف میشوند.
در اینجا با مقدمه ای ازسازمان دادن کارگاه بتن ریزی آشنا شدیم. در جلسه آینده با سازمان دادن کارگاه قالب بندی آشنا میشویم.
موفق و پیروز باشید
پیمان خدام خراسانی – گروه مهندسی عمران نوین

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

خواندن مطلب
اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه دوم

مدرس نرم افزار های BIM ، طراح ، شاپکار سازه های مسکونی و صنعتی و مدرس دروس طراحی سازه های فولادی در دانشگاه ، بلاگر در حوزه نرم افزار های مهندسی عمران

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.