تفاوت نیلینگ و انکراژ و انواع روش های نیلینگ

تفاوت نیلینگ و انکراژ و انواع روش های نیلینگ

با سلام خدمت عزیزان با مطلبی درباره تفاوت نیلینگ و انکراژ و انواع روش های نیلینگ در خدمت شما هستیم.

2222

براي اولين بار مهندسين استراليايي از روش نیلینگ براي پايدارسازي شيرواني‌هاي سنگي در تونل استفاده کردند. آن‌ها در اوايل دهه‌ي ۱۹۶۰ براي پايدارسازي جداره‌هاي تونل، شبکه‌اي از سوراخ‌ها را در طاق و ديوارهاي سنگي تونل حفاري کرده، در داخل آن ميلگردهاي فولادي قرار داده و قسمت انتهايي آن را با شبکه‌ي مش‌بندي در محيط تونل گيردار کردند. سپس با دوغاب‌ريزي در سوراخ‌هاي حفر شده و بتن‌پاشي به جداره‌ي تونل، موفق به پايداري ايمن جداره‌هاي داخلي تونل شدند. اين روش بعدها توسط مهندسين آلماني و فرانسوي براي پايدارسازي در شيرواني‌هاي خاکي مورد استفاده قرار گرفت. به عبارت ديگر مهندسين آلماني و فرانسوي، روش استراليايي نیلینگ در سنگ را براي شيب‌ها و ديوارهاي خاکي به کار بستند. آن‌ها استفاده از تکنولوژي نیلینگ در تونل را به پايدار نمودن شيب‌ها و ديوارهاي خاکي گودبرداري شده و کوله‌ي پل‌ها تعميم دادند.
پس از آن استفاده از نیلینگ به طور گسترده در طرح‌هاي مختلف عمراني نظير تثبيت ترانشه‌هاي خط آهن و بزرگراه‌ها، ساخت سازه‌هاي نگهبان گودبرداري شده در مناطق شهري جهت احداث ساختمان‌هاي بلند مرتبه که شامل چندين طبقه در داخل زمين هستند و تثبيت شيب‌هاي زمين در برابر لغزش‌هاي احتمالي به کار بسته شد.

سیستم انکراژ مشابه روش نیلینگ است با این تفاوت که در این سیستم با مکانیزمی خاص قسمتی از انکر جاگذاری شده (که می تواند آرماتور یا استرند باشد) را تزریق نمی کنند تا با کشش آن قسمت جلوی جابه جایی دیواره به طور کامل گرفته شود.

خواندن مطلب
اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه دوم

روش انکراژ خود به دو روش اجرا می­شود که در زیر شرح مختصر داده شده است.

روش انکراژ با آرماتور

در این روش آرماتور در درون گمانه قرار می­گیرد و  قسمتی که نیاز به تزریق ندارد به وسیله غلاف پوشانده می­شود. پس از تزریق گمانه جاگذاری شده و پس از رسیدن مقاومت دوغاب به مقاومت معادل ۷ روزه  با استفاده از جک های هیدرولیکی مخصوص آرماتور کشیده می­شود.

سترند شامل المان فولادی پیش کشیده، محافظ در برابر خوردگی می باشد. در واقع در این سیستم به جای آرماتور از این کابل های فلزی استفاده می شود . استرند می تواند یک شاخه و یا چند شاخه باشد.

نیلینگ روش جديدي است كه به دليل اقتصادي بودن و مزاياي منحصربفرد خود، به عنوان راه حل بسيار مناسبي در موارد مختلف از جمله پايدارسازي شيبها و شيروانيها و افزايش ظرفيت باربري و محدود كردن تغيير شكلها با ايجاد حداقل دست خوردگي در وضعيت طبيعي زمين كاربردهاي فراواني دارد. استفاده از اين روش تسليح خاك، طي دو دهه اخير در اكثر كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه جهت پايدارسـازي گودبرداريها و همچنين پايدارسازي شيبـهاي طبـيعي كاربرد وسيعي پيدا كرده است. برخي از كاربردهاي وسيع اين روش تسليح خاك شامل پايدارسازي شيبهاي طبيعي و يا ترانشه‌هاي مجاور راهها، تعريض راهها، گودبرداري در مجاورت سازه‌هاي موجود، پايدارسازي و مقاوم سازي سازه‌هاي نگهبان قديمي و … مي‌باشد.

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

مهندس عمران و متخصص در امور دفتر فنی و متره و برآورد

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.