حل المسائل کتاب دینامیک سازه ها

حل المسائل کتاب دینامیک سازه ها

با سلام. با یک پست دیگر از حل المسائل کتاب دینامیک سازه ها در خدمت شما هستیم.

ابتدا توضیح ابتدایی در مورد دینامیک سازه ها در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم و در آخر شما عزیزان میتوانید فایل PDF حل المسائل کتاب را در انتها دانلود کنید.

دینامیک سازه‌ها (به انگلیسی: Structural dynamics) زیر شاخه‌ای ست از تحلیل سازه‌ها و تئوری ارتعاشات است که به آنالیز و مطالعه رفتار سازه‌ها تحت اثر بارهای دینامیکی می‌پردازد.

ارهای وارده بر سازه در بعضی موارد ممکن است از نظر مقدار، جهت و موقعیت تغییراتی نسبت به زمان داشته باشند. این بارها را اصطلاحاً بارهای دینامیکی گویند. در چنین حالتی رفتار سازه «مقادیر تغییر شکلها، نیروهای داخلی و تنشها» وابسته به زمان خواهد بود؛ بنابراین رفتار سازه در این حالت بر عکس رفتار استاتیکی آن جواب منحصربه‌فردی نخواهد داشت، بلکه در هر لحظه از زمان، رفتار خاصی برای آن موجود خواهد بود که به آن رفتار دینامیکی می‌گویند.

در اثر اعمال بارهای دینامیکی، تغییر مکان حاصله همراه با سرعت و شتاب خواهد بود. جهت مقابله با شتاب وارده، نیرویی به نام نیروی لختی در اثر جرم و جهت مقابله با سرعت، نیروی میرایی در اثر اصطکاک بین ذرات، لقی اتصالات و غیره بوجود می‌آید؛ بنابراین نیروهای داخلی سازه نه تنها می‌باید با بارگذاری اعمال شده بر آن در تعادل باشند، بلکه نیروهای لختی ناشی از شتاب و میرایی ناشی از سرعت نیز در تعادل مؤثر می‌باشند. از جمله اثرات دینامیکی وارد بر سازه‌ها و ساختمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اثر زلزله
  2. نیروی باد
  3. نیروی ناشی از امواج بر سازه‌های دریایی
  4. اثر انفجارها
  5. بارهای متحرک ترافیکی
  6. پی ماشین آلات

اجزای تشکیل دهنده یک سیستم ارتعاشی شامل جرم، فنر، میرا کننده و نیروی محرک است که برای سیستم‌های حقیقی معمولاً پیوسته هستند؛ ولی در بیشتر مواقع با جایگزین کردن خواص پیوسته به صورت ناپیوسته ممکن است تجزیه و تحلیل را ساده‌تر نمود. بعد از آنکه خصوصیات مکانیکی هر جزء تعیین گردید، آنالیست در وضعیتی می‌باشد که می‌تواند یک مدل ریاضی تشکیل دهد که نمایانگر سیستم حقیقی است.
با توجه به مطالب ذکر شده، سیستم‌های ارتعاشی را می‌توان بر حسب نوع مدل ریاضی به دو دسته طبقه‌بندی نمود؛ مدل‌های پیوسته دارای تعداد درجات آزادی معینی هستند، حال آنکه سیستم‌های ناپیوسته دارای بی‌نهایت درجه آزادی هستند. طبق تعریف درجه آزادی عبارتست از تعداد مختصات مستقل برای توصیف حرکت یک سیستم.
پیمان خدام خراسانی _ گروه مهندسی عمران نوین

پسورد فایل: www.omranovin.com

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

مدرس نرم افزار های BIM ، طراح ، شاپکار سازه های مسکونی و صنعتی و مدرس دروس طراحی سازه های فولادی در دانشگاه ، بلاگر در حوزه نرم افزار های مهندسی عمران

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۲ دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. Koorosh.os
    ۹:۵۳ ۱۳۹۷/۰۸/۲۶

    سلام .فایل حل المسایل کتاب دینامیک سازه ها بعد از دانلود مشکل داره و باز نمیشه لطفا رسیگی کنید