سیستم سازه‌ای دایاگرید

⭕️ سیستم سازه‌ای دایاگرید (Diagrid) یا شبکه قطری چیست؟

✔️ سیستم سازه‌ای قطری را می‌توان به‌عنوان مجموعه‌ای از اعضای قطری که یک ساختار شبکه‌ای شکل می‌دهد تعریف کرد. اعضای قطری می‌توانند از تقاطع مصالحی مختلفی همچون فولاد،بتن و یا تیرهای چوبی که در ساخت ساختمان و سقف‌ها به‌کار می‌روند، باشد.

✔️ سازه‌های دایاگرید با اعضای فولادی از نظر سختی و مقاومت نیازهای سازه را به‌خوبی تامین می‌نماید. امروزه سازه‌های دایاگرید در ساختمان‌های بلند مرتبه با دهانه‌های بزرگ و هندسه‌های پیچیده و منحنی شکل به‌کار می‌رود.

? انواع مصالحی که در سازه‌های دایاگرید مورد استفاده قرار می‌گیرند بر اساس فاکتورهای زیر انتخاب می‌شوند:
۱️⃣ در دسترس بودن مصالح
۲️⃣ زمان برپایی
۳️⃣ انعطافپذیری
۴️⃣ دوام
۵️⃣ وزن واحد حجم مصالح
۶️⃣ هزینه اجرا و نیروی کار
۷️⃣ زمانبندی انجام کار
۸️⃣ مقاومت در برابر حریق

? سیستم سازه‌ای دایاگرید فولادی
یکی از متداولترین و محبوب‌ترین مصالح مورد استفاده در ساخت سازه‌های دایاگرید، فولاد است. مقاطع معمولا به‌صورت مستطیل‌های HSS، دوایر HSS و فلنج‌های عریض استفاده می‌شوند. وزن و اندازه مقاطع به‌گونه‌ای لحاظ می‌گردد که در مقابل بارهای خمشی بزرگ مقاومت کنند. این مقاطع را به‌سرعت می‌توان علم کرد و هزینه ساخت برای نصب آنها کم است.
? سیستم سازه‌ای دایاگرید بتنی
یکی از متداولترین مصالح مورد استفاده در دایاگریدها بتن است. دایاگریدهای بتنی به هر دو صورت بتن درجا و بتن پیش‌ساخته استفاده می‌شوند. از آنجا که مقاطع پیش‌ساخته بتنی انعطافپذیر‌تر هستند امکان جایگذاری و تطبیق کامل اعضا در هندسه مورد نظر سازه وجود دارد. همچنین این مقاطع در مقابل آتش محافظت شده‌اند. اما به‌طور کلی ساختار مقاطع پیش‌ساخته بتنی بیشتر برای بارهای مرده سازه است.

خواندن مطلب
آیین نامه AISC 360-10

? سیستم سازه‌ای دایاگرید چوبی
مصالح مورد استفاده در ساخت چنین سازه‌ای چوب است. این ماده دارای معایب زیادی می‌باشد و تنها مزیتی که دارد این است که مقاطع چوبی به‌سادگی در هر شکل و اندازه‌ای در دسترس و هزینه نصب آنها کم است. بزرگترین عیب چوب مقاومت کم آن است. همچنین دوام و هوازدگی چوب موضوع مهمی است که استفاده از چوب را به‌عنوان مصالح برای ساخت سازه دایاگرید تحت الشعاع قرار می‌دهد.

✅ مزایای دایاگریدها
یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سازه‌های دایاگرید بهبود زیبایی بصری ساختمان‌ها است. استفاده از دایاگرید مقدار مصرف فولاد را تا ۲۰% در مقایسه با سازه‌های فولادی مهاربندی شده کاهش می‌دهد. در ساخت آن نیاز به مهار اجرایی و تکنیکی بالایی نیست و تکنولوژی ساخت آن ساده است. با استفاده از دایاگرید می‌توان میزان نور طبیعی داخلی سازه را افزایش داد. این سازه‌ها اغلب فاقد ستون در فضاهای خارجی و داخلی هستند و پلان‌های طبقات به‌صورت آزاد، شفاف و خاص طراحی می‌شود.

❌ معایب دایاگریدها
یکی از بزرگترین معایب سیستم‌های دایاگرید این است که این روش کاملاً مورد تحقیق و بررسی واقع نشده است. در صورتیکه هدف اصلی ارتقا زیبایی بصری باشد طراحی فقط محدود به المان‌های قطری و متقاطع می‌شود. فقط برای سازه‌های بلند می‌توان از این سیستم استفاده کرد زیرا طراحی برای یک دایاگرید منفرد از ۲ تا ۶ طبقه را شامل می‌شود. اگر دایاگرید به درستی طراحی و نصب نشود ایمنی و مسائل اقتصادی پروژه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

?Swiss Re (30 St. Mary Axe)
? انگلستان، لندن
? ارتفاع ساختمان ۱۸۰ متر، ۴۰ طبقه
? سازه دایاگرید
? ۲۰۰۴

خواندن مطلب
آیین نامه ACI 318-08

 

علی رهبر هستم | کارشناس ارشد در رشته عمران و گرایش ژئوتکنیک و تخصص در زمینه مدلسازی سه بعدی، طراحی سازه و ترسیم نقشه سازه، تخصص در طراحی معماری و نما و تخصص در زمینه point cloud و تهیه حجم و نقشه از سازه های خاص. مدرس نرم افزار های اتوکد، رویت ارشیتکت، رویت استراکچر، ژئو استودیو،

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. علی اکبر اکبری
    ۶:۴۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۹

    مشگل دانلود حل شد بسیار ممنون هستم