مدیریت تدارکات پروژه
باسلام با محبث مدیریت تدارکات پروژه در خدمت شما هستیم.
با موضوعات مدیریت پروژه و ساخت در خدمت شما دوستان هستیم همانطور که می دانید این گرایش یکی از پرطرفدارترین گرایش ها می باشد.
در برخي شركت ها و پروژه ها تا ۶۰ % هزينه تمام شده محصول را هزينه مواد كالالاهاي خريداري شده تشكيل مي دهد.
برخي از علل افزايش هزينه و زمان در پروژه ها مربوط به مديريت مواد و مصالح مي باشد:
- عدم خريد اصولي مصالح و تجهيزات (كيفيت- زمان- قيمت- مقدار)
- عدم انبارداري اصولي( خريد كم- خريد زياد- عدم اطلالاع از موجودي- عدم
نگهداري صحيح – ضايعات زياد)
خرید و تدارکات یکی از مهمترین فعالیتهای تیم های پروژه است.
این فرایندها با تمامی ارکان و بخشهای پروژه در ارتباط بوده هر گونه اختلال در آن منجر به ایجاد اشکال در روند اجرایی پروژه های عمرانی و تاخیر در تحویل طرح سرمایه گذاری می شود.
فرایند خرید و تدارکات در پروژه، شامل مراحل برنامه ریزی، شناسایی منابع، درخواست، برگزاری و داوری مناقصه، مراحل انعقاد قرارداد، اجرای قرارداد و اختتام قرارداد است.
یکی از راههای کسب موفقیت، دانستن دلایل ناکامی و دوری جستن از آنها برای دست یافتن به ارزشهای بالاتر است.
عواملی مختلفی باعث کندی روند خرید و تدارکات می شوند و یکی از راه کارهایی که باعث افزایش بهرهوری سیستم خرید و تدارکات می شود، پیاده سازی و اجرای سیستم تدارکات بهنگام است که بر اساس کشش تقاضا طراحی شده است.
در این مقاله ضمن ارائه خلاصه مراحل مدیریت خرید و تدارکات پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری به ارائه برخی از راهکارهایی که منجر به افزایش اثربخشی بیشتر فرایند خرید و تدارکات اقدام شده پرداخته میشود.
در این فرآیند برنامه مدیریت تدارکات، که شیوه برنامهریزی، نظارت و کنترل تدارکات را تعیین میکند، تهیه میشود.
در کنار آن اجرای تدارکات نیز برنامهریزی میشود، یعنی تصمیم میگیریم که چه بخشهایی از کار در قالب تدارکات (خرید، سفارش، برونسپاری و امثال آن) انجام شود و چه بخشهایی مستقیما توسط خودمان. برای کارهایی که قرار است در قالب تدارکات انجام شوند اسناد تدارکاتی را نیز تهیه میکنیم.
گروه مهندسی عمران نوین- علی رضایی
موفق باشید.