مدیریت پروژه-استاندارد P2M

مدیریت پروژه-استاندارد P2M

استاندارد P2M

P2M اولین پروژه ژاپنی و مدیریت برنامه برای نوآوری سازمانی است که توسط پروفسور شیگنبو اوهارا در سال ۲۰۰۱ شکل گرفت (اوهارا و آسادا، ۲۰۰۹).
این پروژه با پشتیبانی انجمن های دولتی، صنعتی و حرفه ای راه اندازی شد و برای فعالیت و کاربرد در داخل شرکتها از حمایت همه جانبه برخوردار شد (کرافورد، ۲۰۰۹).
دو کلیدواژه برای توصیفP2M، ایجاد ارزش برای شرکتها، و ایدئولوژی با رویکرد ماموریتی در مدیریت پروژه ها هستند (اوهارا و آسادا، ۲۰۰۹).
هدف مدل P2M ایجاد یک چارچوب استراتژیک نوآوری جهت بهبود ارزش های شرکتی در روشهای مدیریت پروژه و ایجاد راهی برای شرکتهای ژاپنی جهت ایجاد رویکردهای نوآورانه تر برای اطمینان از توان رقابتی مشاغل در محیط تجاری جهانی است(دینسمور و کابانیس-بروین، ۲۰۰۶).

مدل P2M از مدیریت پروژه غیر تخصصی، مدیریت برنامه، و ۱۱ چارچوب مدیریت مجزا تشکیل شده است: مدیریت استراتژی پروژه، مدیریت سیستمهای پروژه، مدیریت هدف پروژه، مدیریت ریسک، مدیریت سازمان پروژه، مدیریت منابع پروژه، مدیریت اطلاعات، و مدیریت ارزش (اوهارا و آسادا، ۲۰۰۹).
جوهر و بنیان P2M بر ایده های پیچیدگی برای اجرا و یافتن راه حل برای مسائل پیچیده متمرکز است (اوهارا، ۲۰۰۳b). بافت اساسی P2M، برنامه و مدیریت برنامه را به عنوان یک قابلیت عملی برای پاسخ به تغییرات بیرونی که امکان انعطاف پذیری و تطبیق با ابهام، پیچیدگی، عدم قطعیت، و بسط پذیری (PMCC، ۲۰۰۸( را داراست، تعریف می کند.
P2Mبه عنوان برنامه ای که اساس یک سیستم تعیین صلاحیت حرفه ای مدیریت پروژه را تشکیل می دهد و اهمیت یکپارچگی و روابط پیچیده میان پروژه ها، و میان پروژه ها و محیط را شناسایی می کند، طراحی شد (کرافورد، ۲۰۰۹).

خواندن مطلب
دانلود پلان معماری آپارتمان

سازمانهای ژاپنی بر قابلیت انعطاف با تغییرات محیطی تاکید داشتند و مدلهای آنها براساس این مفهوم ایجاد شد. به علاوه P2M به طور ویژه و عمیق با مفهوم برنامه های پروژه ها سرو کار دارد، که خود چالشی است که دیگر انجمنهای حرفه های جهانی همچون موسسه مدیریت پروژه (PMI)، انجمن مدیریت پروژه (PMI)، انجمن مدیریت پروژه بین المللی (IPMA) و موسسه مدیریت پروژه استرالیا (AIPM) دیرتر با آن مواجه شدند، زیرا PMI استانداردهای برنامه و مدیریت سهام را چهار سال پس از اولین انتشار P2M ارائه داد (PMI، ۲۰۰۶a، ۲۰۰۶b). P2M نماینده اولین حرکت چشمگیر رو به جلو به سمت یکپارچگی حقیقی و پذیرش نقش پروژه و مدیریت برنامه در سطح شرکتی بود (کرافورد، ۲۰۰۹).

  • P2M اولین دستور العمل بود که:
    – به پروژه شرکتی و مدیریت برنامه از نو و از دیدگاه سازمانی نزدیک شد؛
    – به طور مستقیم با مدیریت برنامه سر و کار داشت (و نه فقط با پروژه های مجزا)
    – پیچیدگی های محیط های دارای شتاب و دارای چندین سهامدار را شناسایی کرد و به آنها پاسخ داد؛
    – طبیعت سیتماتیک پروژه ها و برنامه ها را شناسایی کرد؛
    – و به طور ویژه به نقش مدیر برنامه اشاره کرد.

موفق باشید

گروه مهندسی عمران نوین-امیرحسین هراتی

[button color=”red” size=”medium” link=”http://s9.picofile.com/file/8291336034/p2m.pdf.html” icon=”” target=”true”]دانلود[/button]

مهندس عمران و متخصص در امور دفتر فنی و متره و برآورد

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.