مدیریت پروژه-پرینس۲ (Prince2)

مدیریت پروژه-پرینس۲ (Prince2)

تامین نیازمندی های ذینفعـان پـــروژه با در نظر گرفتن منافع آنان از بزرگترین اهداف مدیریت پروژه در دنیای امروز می باشد.
PRINCE2 از مطرح ترین استانداردهـــای کاربردی در حوزه مدیریت پـروژه در دنیا می باشد که توسط شرکت APMG انگلستان ارائه گردیده است. در حال حاضر در اکثــر کشورهای اروپایی، حوزه بریتانیا و همچنین استرالیا، PRINCE2 اصلی ترین استاندارد مورد استفاده در مدیریت پروژه می باشد.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط متخصصین سابق شرکت IBM، الگوی مدیریت پروژه ای برای مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات با نام PROMPT 2 طراحی شده بود و مورد استفاده قرار می گرفت. تا اواخر دهه ۱۹۹۰، اغلب مدیران پروژه فناوری اطلاعات خصوصاً مدیران شرکت IBM از الگو مدیریت پروژه فوق  الذکر استفاده میکردند و آن را موفق تر و کاربردی تر از دیگر الگوهای مدیریت پروژه می دیدند.

بعدها وزارت بازرگانی دولتی انگلستان یا همان OGC با استفاده از تجربیات مدیران پروژه های مختلف موفق و شکست خورده و الگوبرداری از چارچوبهای اصلی الگوی مدیریت پروژه PROMPT 2 دست به انتشار الگو یا چارچوب مدیریت پروژه Prince 2 (Project In Controlled Environment) زد. پیش از آن تنها چارچوب عمومی مدیریت پروژه، چارچوب انجمن مدیریت پروژه امریکا (PMI) با نام  PMBOK (Project Management Based on Knowledge) بود. امروزه هر دوی این چارچوبها در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند و کارفرمایان و پیمانکاران بسته به تجربیات قبلی خود، ماهیت پروژه مورد نظر یا قوانین خاص موجود در سازمانها و کشورها دست به انتخاب یکی از این دو نوع چارچوب میزنند. به عنوان مثال در کشور های وابسته یا مستعمرات قدیم بریتانیا مانند کانادا، استرالیا، هلند، افریقای جنوبی، نیوزلند و … به دستور نهادهای حکومتی استفاده از چارچوب Prince2 الزامی است و کارفرمایان و پیمانکاران ارتباطاتشان را بر مبنای اصول موجود در Prince2 پایه ریزی می کنند.

خواندن مطلب
دانلود نرم افزار Ansys ورژن 18

فارغ از قوانین کشورها و فارغ از مولفه های دیگر حاکم بر پروژه ها و فضای آنها، اکثر قریب به اتفاق مدیران و کارشناسان پروژه بر این باورند که با توجه به اینکه پایه و اساس استاندارد مدیریت پروژه Prince2 روی الگویی مخصوص فناوری اطلاعات استوار است، بهتر است از این چارچوب در مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات استفاده شود. طراحی چارچوب Prince2 به نحوی بوده است که اصطلاحاً بسیار چابک است و همین خصوصیت موجب می شود تا با ماهیت دانشی،‌ تکنولوژیکی و توسعه ای بسیار پرسرعت فناوری اطلاعات سازگار باشد و در مقابل تغییر نیازها و تغییر برنامه ها انعطاف پذیری خوبی از خود نشان دهد.

چارچوب مدیریت پروژه Prince2 دارای دو بخش موازی و غیرقابل تجزیه به نامهای زمینه ها یا مضامین (Themes) و فرآیندهاست.

زمینه های موجود در Prince2 عبارتند از:

  1. Business Case
  2. Organization
  3. Quality
  4. Plans
  5. Risk
  6. Change
  7. Progress

 

مهندس عمران و متخصص در امور دفتر فنی و متره و برآورد

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.