معرفي ماشين آلات عمراني(لودر)-قسمت اول

باسلام و وقت بخیر خدمت تمامی دوستان

با معرفی انواع ماشین آلات ساختمانی در خدمت شما هستیم

امید است که این مطالب برای شما عزیزان مفید باشد.

معرفي ماشين آلات عمراني(لودر)

لودرها بطور وسيعي در كارهاي ساختماني براي حمل توده مواد (نظير خاك و سنگ)، بارگيري كاميونهـا، خـاكبرداري، حفـاري و گاهي تسطيح (به عنوان بولدوزر) و غيره بكار گرفته ميشوند. بر خلاف اسكريپرها كه به طور همزمان براي بارگيري و حمل استفاده ميشوند، لودرها همواره بايد به همراه ماشينهاي انتقال دهنده مانند كاميونها به كار گرفته شوند. به طور كلي لودرها قادرند كارهـاي مختلفي را كه در ۴ دسته زير خلاصه ميشود، انجام دهند :

الف- بارگيري ماشين آلات حمل مواد خاكي: با لودر ميتوان مواد خاكي نظير شن، خـاك معمـولي، سـنگ شكسـته، پـس مانـد كارخانجات و واحدهاي صنعتي و غيره را داخل كاميون و ساير وسايل باربر ريخته و آنها را پر كرد.

ب- بلند كردن بار و انتقال آن: در كارهاي ساختماني با لودر ميتوان مصالح بنايي از قبيل آجر، بلوك بتني پيش ساخته و غيره را در محوطه كارگاه حمل و جابجا نمود.

ج- : خاكبرداري اين ماشين در كارهاي خاكبرداري ساختمانها به خصوص گودبرداري خاكهاي سست تا متوسـط بسـيار سـودمند تشخيص داده شده است، زيرا كندن و جابجا كردن خاك و انباشته و بارگيري كردن آن با لودر سريعتر از سـاير ماشـين آلات صـورت ميگيرد.

د- تميز كردن قشر سطحي زمين كارگاه: در زمينهايي كه جنس آن زياد سخت نبوده و تا حدودي نرم باشد، از لودر براي كندن و تميز كردن محل كار استفاده ميكنند .

  • مشخصات فني، قدرت و ظرفيت

لودرها را ميتوان بر حسب حجم داخل جام و همچنين وزني كه ميتوانند بلند كنند، تقسيم بندي كرد. لودرها داراي جامهـايي بـه  ظرفيت ۶/۰ متر مكعب تا ۲۰ متر مكعب بر اساس استاندارد SAE و ۰٫۷۵ تا ۳٫۵ متر مكعب براي چرخ زنجيري و ۰٫۱۵ تا ۱۵ متـر مكعب براي چرخ لاستيكي مي باشند. اما آنچه بيشتر مورد استفاده قرار گرفته و رايج مي باشد، لودر بـا ظرفيـت جـام ۰٫۷۶ تا ۴ متـر مكعب ميباشد. توان لودرها معمولاً از ۵۰ تا ۱۲۵۰ اسب بخار متغير است كه اين محدوده بر حسب كيلووات (KW) از ۳۵ تا ۹۳۵ تغيير ميكند .

موفق و پیروز باشید

امیرحسین هراتی – گروه مهندسی عمران نوین

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

مهندس عمران و متخصص در امور دفتر فنی و متره و برآورد

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. علیرضا
    ۶:۰۵ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷

    ممنون