عایقکاری رطوبتی برای دیوارهای گود

عایقکاری رطوبتی برای دیوارهای گود

عایقکاری رطوبتی برای دیوارهای گود

علت اجرا:

عایق رطوبتی همانطور که از اسمش پیداست به جهت جلوگیری و نفوذ آب به سازه اجرا می گردد تا به طبع آن از نفوذ سولفات به اسکلت سازه جلوگیری شود و در نتیجه دچار زنگ زدگی و ضعیف شدن سازه نشود و همچنین در بعضی موارد نفوذ آب به داخل سازه باعث ایجاد لک یا حتی از بین رفتن نازک کاری گردد. که بیشتر این عایق برای جاهایی کاربرد دارد که نفوذ آب زیرزمینی زیاد باشد بالخصوص در گود برداری های عظیم که تا سطح زمین بایستی این عایق ادامه پیدا کند.

مراحل اجرا:

۱- در ابتدا بایستی مهندس نقشه بردار در محل حاضر شده و شروع به بررسی دیوار گود نماید تا مطمئن شویم که گود برداری و نیلینگ به همراه شات به درستی انجام شده باشد تا در موقع اجرا بالخصوص ستون ها و دیوارهای حائل مشکلی پیش نیاید.که اگر درست نباشد به وسیله اسپری محلهایی که باید تراشیده شوند علامت گذاری می شوند.

عایقکاری رطوبتی برای دیوارهای گود

۲-با استفاده از پیکور دستی و یا هیلتی شروع به کندن اضافه شات می نماییم که این کار باید با هماهنگی ناظر اجرایی گود صورت گیرد.

تذکر: برداشتن قسمتی از بتن شات شده روی مش های نیل و یا حتی برداشتن هد نیل ها (که کار بسیار خطرناکی است چون تحت فشار است و ممکن است با شدت پرتاب شود و …) ممکن است به سازه نگهبان گود آسیب بزند.

عایقکاری رطوبتی برای دیوارهای گود

۳- در نهایت به شکل زیر کار انجام می شود و برای کنترل نهایی نقشه بردار دوباره به بررسی می پردازد تا یقین حاصل شود که مشکلی از نظر اجرا نیست.

خواندن مطلب
اجرای بتن مگر(بتن نظافت)

عایقکاری رطوبتی برای دیوارهای گود

عایقکاری رطوبتی برای دیوارهای گود

۴- روی هد نیل (سر نیل ها) را با استفاده از ملات ماسه و سیمان می پوشانیم تا به ورق های ایزولاسیون آسیب نزند و دچار پارگی نشود.(ماهیچه گیری)

عایقکاری رطوبتی برای دیوارهای گود

۵-شروع به پهن کردن ورق اول (ورق ژئوتکستایل) که سفید رنگ می باشد و از نظر جنسی به پنبه مانند است، می نماییم.

عایقکاری رطوبتی برای دیوارهای گود

۶-در نهایت ورق دوم (ورق ژئوممبراین) را بر روی ورق اولی قرار می دهیم و چون از جنس پلاستیک می باشد می توان لبه های روی هم آمده (اورلب) را با استفاده از دستگاه comet به هم جوش داد

عایقکاری رطوبتی برای دیوارهای گود

امیدوارم بهره کافی رو از این جلسه برده باشید.

گروه مهندسی عمران نوین – علی رضایی

علی رضایی هستم هدف من در راستای ایجاد این فضای آموزشی تبادل فکر، علم و فناوری است که جامعه مهندسی به شدت به آن نیازمند می باشد پس با تمام توان برای احیای این هدف می کوشم.

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۲ دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. مرتضی امیرجنگی
    ۹:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶

    با تشکر از مطالب مفیدی که قرار دادید
    فقط اگه اولویت بندی هم انجام بدید عالی میشه. مثلا برای عایق بندی دیوار گود چرا اسکلت اول اجرا شده بعد عایق بندی شده؟ کدوم اول اجرا بشه بهتره؟ و …
    متشکر

    • علی رضایی
      ۱۲:۰۳ ۱۳۹۹/۰۸/۱۳

      سلام
      اجرا به صورت مرحله ای هستش ابتدای امر عایق تا ارتفاعی مشخص صورت میگیره و و سپس اسکلت اجرا میشه(مشخص ابتدا عایق صورت میتونه بگیره و فرقی نداره و نکته اینجاست که اگر ابتدا بخواهیم عایق کنیم بایستی داربست بندی نماییم و هزینه اجرا افزایش می یابد و به طور کلی اگر اجرای اسکلت مانع اجرای عایق نشود بهتر پس از اجرای اسکلت عایق نماییم تا هزینه داربست بندی نداشته باشیم.)
      و مجدد مراحل بعد به همین ترتیب تا اتمام کار پیش میره