اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه سوم

اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه سوم

به نام یکتا مهندس هستی

سومین جلسه از سری جلسات آموزش اجرای ساختمان های بتن آرمه

در قسمت دوم با اصول طراحی اجرای سازه ها آشنا شدیم حال میخواهیم در این قسمت, اصول اجرای طرح های ساختمانی را بررسی کنیم.

مقدمه:

برای دستیابی به شناخت های لازم در ساختمان سازی مانند تهیه مصالح و کیفیت آن و همچنین کیفیت ساختمان سازی و محدودیت هایی که ممکن است در حین ساخت با آن روبه رو شویم  لازم است برای اجرای بنا گام های شش گانه  ی زیر را بررسی کنیم:

گام نخست: آشنایی با کمیت و کیفیت طرح و ویژگی های آن

اجرا کننده علاوه بر داشتن آشنایی قبلی با استاندارد ها و آیین نامه ها و مقررات و عمومی ساختمان باید قبل از هر چیز با مطالعه دقیق نقشه ها و دفترچه مشخصات عمومی و فنی ساختمان , باید مشخصات فنی خصوصی و دستورالعمل های اجرایی و یادآوری های فنی و برآورد و فهرست مقادیر را بطور همه جانبه در نظر داشته باشد.

بعبارت دیگر سازنده باید با کم و کیف کار آشنا باشد.در این گام سازنده باید از کامل بودن نقشه و قابل اجرا بودن طرح اطمینان حاصل کند.و بخصوص در صورت وجود هرگونه تناقض در مدارک اجرایی , این ابهام را با طراح در میان گذاشته و از او بخواهد که مدارک اجرایی را تکمیل کند.

همچنین اگر سازنده طرحی و یا پیشنهادی در مورد بهبود و بهینه کردن طرح دارد میتواند پیشنهاد های خود را به طراح ارائه کند.

زمان کوتاهی که برای این مرحله از کار گذاشته میشود باعث جلوگیری از اتلاف وقت های بعدی که اغلب باعث توقف سازمان اجرایی و هزینه های غیر لازم میشود.

خواندن مطلب
اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه هشتم

 

 

 

گام دوم: آشنایی با محل اجرای طرح:

پس از آشنایی با محل طرح , سازنده باید طی بازدید هایی از محل اجرای طرح با با محدودیت ها و امکانات موجود در محل طرح آشنا شود.در این مرحله سازنده باید با تمام امکانات تسهیل کننده و موانع و اشکالات باز دارنده و معارض های احتمالی تا آنجا که میسرتر است آشنا گردد(مانند: شرایط محیطی و اقلیمی و آب و هوای محل اجرای طرح و همچنین راه های دسترسی به محل و امکانات دستیابی به مصالح و نیروی انسانی در محل)

برای آشنایی با محیط کارگاه اجرای طرح جمع آوری اطلاعات زیر بسیار مفید است:

الف)در مورد عوارض سطحی:

– طبیعت و میزان محل های احتمالی پرشده با زباله

– مسیر عبور جریان های آب در مجاورت سطح کارگاه

– سازه های موجود در مجاورت کارگاه و یا در محل کارگاه

– راه های دسترسی به محل کارگاه

ب)در مورد عوارض زیر زمینی:

–  شالوده های موجود در محوطه کارگاه یا زمین های مجاور

–  مسیر قنات و فاضلاب و تونل و یا سایر سایر سازه های زیر زمینی

–  خط لوله آب یا نفت و گاز و یا کابل های زیر زمینی برق

پ) اطلاعات مربوط به گمانه و نشست های خاک محل

ث)امکان دسترسی به آب و برق و تلفن و نیروی انسانی و تجهیزات و….

ت)مقررات و محدودیت های محلی اعم از اقلیمی و اجتماعی و اقتصادی و ….

 

 

گام سوم : تهیه برنامه زمان بندی اجرا

سازنده باید برنامه زمان بندی اجرای عملیات را تدوین نماید بطوری که در هرمقطع زمانی قدم های اجرایی بعد از هر مرحله که باید برداشته شود باید مشخص باشد.چنین برنامه ای ایجاد تحرک نموده و از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری میکند.

خواندن مطلب
اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه پانزدهم

برای برنامه ریزی باید به نکات زیر دقت کرد:

  • ابتدا سیاهه ای از کلیه عملیات های اجرایی از تجهیز و راه اندازی کارگاه گرفته تا برچیده شدن آن را تهیه میکنیم.
  • بعد از مشخص شدن آن ها هر پارامتر را به فعالیت های جزء یا عمل جزء تجزیه میکنیم.
  • برای هر واحد جزء مصالح و تجهیزات و انواع نیروی انسانی کار مورد نیاز آنرا پیش بینی میکنیم.و هزینه و زمان انجام آن برآورد میشود.
  • نکته ای که باید به آن توجه کرد آن است که هزینه های کل اجرا را نمیتوان از جمع کردن ساده ی هزینه ی عملیات ها محاسبه کرد زیرا سه عامل ماشین آلات و نیروی انسانی و زمان بر هزینه های اجرایی اثر میگذارند.پیمانکاران با سابقه هزینه های اجرایی را مستقیما برای هر عمل بدون پرداختن به جزء عملیات ها محاسبه میکنند.
  • بعد از مشخص شدن حجم مصالح باید نحوه ی خرید  و بارگیری و بار اندازی و انبار کردن آن مشخص شود و همچنین وسیله حمل به کارگاه و نحوه ی برداشت و مصرفت در کارگاه و در نهایت نحوه ی نمونه گیری از آن باید مشخص شود.
  • بر اساس آخرین مطالعات باید نیروی انسانی بررسی شود, منابع و امکانات و , روش ها و ضوابط بکارگیری و استخدام آنها اعم از ماهر و نیمه ماهر و غیر ماهر باید بررسی شود و همچنین باید به وضعیت زیستی بهدشتی و رفاهی آنها مخصوصا در پروژه هایی که چندین سال طول میکشد پرداخته شود و امکانات فوق باید برای خانواده های آنها در پروژه های بلند مدت باید تامین شود حتی امکانات آموزشی
  • بعد بدست آوردن همه ی پارامتر های لازم برای اجرای کار باید با بکار گرفتن اصول مهندسی و ابداع روش های اجرایی بهتر بتوان با همسو کردن همه نیرو ها بنحوی که هیچ فعالیتی مزاحم فعالیت دیگری نشود با صرف حداقل مصالح , تجهیزات, انرژی و زمان بهترین نتیجه از دیگاه کمی و کیفی بدست آید.
  • گام چهارم: شروع عملیات اجرایی و کنترل و به هنگام کردن برنامه:
خواندن مطلب
اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه هفتم

برای اجرای موفقیت آمیز برنامه لازم است که کارهای انجام شده با برنامه کنترل و در صورت لزوم به هنگام شود.نتایج کنترل ها باید باید ثبت و پالایش شوند و براساس نتایج کنترل ها مسیر کار اصلاح شود.لزومی به بسیار دقیق بودن کنترل ها نیست ولی استمرار کنترل ها و مرتب بودن پالایش ها لازمه بهره برداری صحیح از کنترل برنامه هاست.

-گام پنجم: کنترل کیفیت مستمر:

هرچند کنترل کیفیت باید بعنوان یک عمل اصلی در برنامه گنجانده شود و اجرای آن مانند سایر عمل های اصلی بطور مرتب پیگیری شود.برای نشان دادن جایگاه ویژه آن کنترل کیفیت در چهارچوب برنامه بعنوان گامی مستقل تلقی میشود. کنترل کیفیت علاوه بر نظارت های داخلی , نظارت های سازمانی توسط شخص ثالث را در برمیگیرد.

  • گام ششم: ایمنی, نظارت و بهداشت کار:

یک اجرا کننده و سازنده خوب باید کار خود را چنان سازماندهی کند که خطری متوجه افراد دست اندرکاران اجرا و سایر افرادی که با کارگاه در تماسند نگردد.

موفق و پیروز باشید

پیمان خدام خراسانی – گروه مهندسی عمران نوین

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

مدرس نرم افزار های BIM ، طراح ، شاپکار سازه های مسکونی و صنعتی و مدرس دروس طراحی سازه های فولادی در دانشگاه ، بلاگر در حوزه نرم افزار های مهندسی عمران

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.