تاسیسات الکتریکی ساختمان – جلسه دوم

تاسیسات الکتریکی ساختمان – جلسه دوم

تاسیسات الکتریکی ساختمان

با سلام خدمت شما دوستان. با آموزش مجموعه تاسیسات الکتریکی ساختمان در خدمت شما دوستان هستیم. در این جلسه ادامه بحث تاسیسات الکتریکی را بررسی خواهیم کرد.

مقاومت الکتريکی «مقـاومت الکتريکی» خاصيتی است که در مقـابل عبـور جريان الکتريکی از خـود مخالفت نشان میدهـد. ايـن مخالفت گاهی مـانند مقـاومت الکتريکی سيمهـای رابط به صورت نـاخواسته و مـزاحم در مـدارهای الکتريکی وجود دارد. مقـاومت باعث به هـدر رفتن انرژی الکتريکی میشود. مقاومت میتواند بـه عنوان عاملی از پيش تعيينشده بهصورت در مدارهای الکتريکی قرارگيرد.مقدار ۱ يک مصرفکننده میسنجند. و از رابطه ۲ مقاومت الکتريکی را برحسب اهم((Ω زير محاسبه میشود:

R= V/I  قبل از اينکه به بررسی قوانين اساسی برق بپردازيم لازم است با برخی از تعاريف ديگر و نيز تعدادی از اجزای مدارهای الکتريکی آشنا شويم.

مدارالکتريکی مسيری را که شامل اجزای زير باشد «مدار الکتريکی ساده» گويند

. الف) منبع تغذيه (مولد(

) ب) سيم های رابط

ج) مصرف کننده منبع تغذيه در يک مدار نقش توليد کننده انرژی را دارد و میتواند باتری يا مولد باشد. مصرف کننده (بار)، وسيله ای است که انرژی الکتريکی را به انرژی مورد نياز تبديل می کند. وظيفه سيم های رابط، انتقال انرژی الکتريکی از منبع تغذيه به مصرف کننده است

نکته مهم: یکی از حاالت خطرناکی که ممکن است در مدارهای الکتریکی به وجود آید حالت »اتصال کوتاه« است. حالت اتصال کوتاه در مدار به شرایطی گفته میشود که مقاومت مصرف کننده )بار( به صفر برسد. یعنی با سیمی که مقاومتی ندارد دو سر مصرف کننده به یکدیگر متصل شوند. در صورت وقوع چنین حالتی جریان بسیار زیادی از مدار خواهد گذشت.

خواندن مطلب
سازه های عجیب در دنیا

وسایل الکتریکی که در مسیر این جریان زیاد قرار بگیرند خواهند سوخت!!

ادامه در فایل ….

 

 

مدرس نرم افزار های BIM ، طراح ، شاپکار سازه های مسکونی و صنعتی و مدرس دروس طراحی سازه های فولادی در دانشگاه ، بلاگر در حوزه نرم افزار های مهندسی عمران

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.