آموزش جامع RevitArchitecture-جلسه دوم

آموزش جامع RevitArchitecture

به نام یکتا مهندس هستی

دومین جلسه از سری جلسات آموزش جامع (REVITARCHITECTURE 2016)

در این جلسه سعی شده که شما رو با نحوه ی کشیدن دیوار در نرم افزار و همچنین تغییر واحد در نرم افزار و تبدیل آن به واحد های متریک بیشتر آشنا کنیم.

سر فصل های این جلسه :

  • نحوه ی تغییر واحد در نرم افزار
  • ترسیم دیوار
  • تغییرات در option دیوارها

۱-نحوه تغییر واحد در نرم افزار:

باید در ابتدا گفت که تنظیمات پیش فرض برنامه revit بر اساس سیستم imperial میباشد ( همان اینچ میباشد)

بنابراین برای راحتی کار و آشنایی ما با واحد متریک تنظیمات را تغییر داده و به دلخواه خود عوض میکنیم.

برای تغییر تنظیمات لازم است ابتدا به قسمت manage  در قسمت تب های بالای نرم افزار رفته و در روی آیکن project units کلیک کنید.

بعد از انتخاب پنجره ای باز میشود که شامل طول،مساحت،حجم و … میباشد.برای تغییر در واحدها لازم است که با کلیک بر روی هرکدام از آیکن ها واحد را روی متر قرار دهید.

نکته بعدی در خصوص تغییر واحدها،میزان اعشار بعد از اعداد صحیح میباشد که باید برای نرم افزار مشخص شود.پس با کلیک روی گزینه rounding در قسمت انتخاب واحد،آن را روی ۲ قرار داده که یعنی تا دو رقم اعشار را برای شما لحاظ کند.لازم به ذکر است که این کار باید برای طول و مساحت و حجم انجام شود.

Snap2

Snap3

۲-ترسیم دیوار:

بعد از تغییر واحدها می خواهیم با نحوه ی ترسیم دیوار و تنظیمات مربوط به آن آشنا شویم.

لازم به ذکر است که ترسیم دیوار در طراحی سازه بسیار پرکاربرد بوده و دانستن نکات ظریف آن باعث زیباتر شدن هرچه بیشتر کار میشود.

خواندن مطلب
آموزش رویت استراکچر - جلسه 27

برای شروع ابتدا روی تب architecture کلیک کرده و روی گزینه wall  کلیک میکنیم.لازم به ذکر است که در گزینه wall یک فلش رو به پایین وجود دارد که میتوانیم نوع دیوار مورد نظر خود را انتخاب کنیم.چون کار ما فعلا برای شروع طراحی است،باید دیوار از نوع architecture باشد.

در قسمت بالای صفحه طراحی چند قسمت وجود دارد که به توضیح هریک میپردازیم:

Snap4

Snap5

۱:برای مشخص کردن ارتفاع دیوار یا عمق دیوار که ما از آن فعلا برای رسم ارتفاع دیوار استفاده میکنیم.

۲:برای دادن اندازه ارتفاع دیوار باید عدد مورد نظر رو در این قسمت وارد کنیم.

۳:این قسمت نحوه ی کشیدن دیوار را به ما نشان میدهد که خطی که ما میکشیم مرکز دیوار باشد یا هسته ی دیوار باشد یا قسمت داخلی دیوار ویا قسمت خارجی دیوار باشد.

لازم به ذکر است که هسته ی مرکزی دیوار با مرکز دیوار و همچنین هسته داخلی دیوار و هسته ی خارجی دیوار کاملا مفاهیمی جدا از هم دارند و نباید به اشتباه آنها را مانند هم دانست.

Snap6

۴:فعال بودن این گزینه به این معنی است که بعد از رسم یک قسمت از دیوار نرم افزار از حالت ترسیم خارج نمی شود و همچنان در دستور رسم دیوار می ماند.

۵:دستور offset معمولا برای ترسیمی استفاده میشود که ما میخواهیم با یک فاصله معین از یک خط آنرا بکشیم.مثلا برای ترسیم تراس در خانه ما میخواهیم که اندازه تراس ما با دیوار ۱٫۵ متر باشد برای رسم کافیست گزینه offset را روشن کنیم و عدد ۱ متر را داخل کادر بنویسیم و روی دیوار رسم را انجام دهیم و نرم افزار بطور خودکار به فاصله یک متر دیوار را برای ما رسم میکند.

خواندن مطلب
آموزش رویت استراکچر - جلسه سیزدهم

۶:گزینه radius  معمولا برای کشیدن دیوار های مورب و یا دایره ای شکل استفاده میشود که با دادن اندازه شعاع قوس میتوانیم دیوار متصل شده را بصورت مورب ترسیم کنیم.

برای مثال فرض کنید می خواهید گوشه ی دیوار ساختمان خود را بصورت مورب درآورید، فقط کافیست با انتخاب این گزینه و تعیین میزان شعاع خم این کار را به راحتی انجام دهید.

Snap7

Snap8

اکنون شما با icon مربوط به ترسیم دیوار آشنایی ابتدایی پیدا کردید و توانایی ترسیم دیوار را بطور ابتدایی میدانید.حال شما رو با ترسیم دیوار به شکل های دیگر بیشتر آشنا میکنم.

برای رسم دیوار به شکل های منحنی و دایره شکل و اشکال هندسی،این برنامه کار ما رو آسون کرده.برای رسم کافیست با توجه به نوع شکل به قسمت draw در تب modify بروید.

Snap9

۳-تغییرات در option دیوارها:

ما رسم دیوار ها رو در قسمت قبل آموختیم ولی این دیوارها از اجزایی ساخته شده اند(مثلا آجر،بتن،موزاییک،سنگ نما)که در پیش فرض برنامه ضخامت،تیپ ،و نحوه قرار گیری مصالح تعیین شده است.اگر ما بخواهیم دیواری باب میل و سلیقه خود طراحی کنیم باید به قسمت option در دیوار ها رفته و تغییرات خود را اعمال کنیم.

لازم به ذکر است برای ایجاد تغییرات باید به قسمت  properties در سمت چپ محیط برنامه مراجعه کنیم.

Snap10

۱:بعد از انتخاب دیوار میتوانیم با کلیک بر روی این گزینه نوع دیوار را انتخاب کنیم.مثلا آجری باشه یا بتنی یا چند لایه و همچنین ضخامت دیوار را از گزینه های پیش فرض انتخاب کنیم.

۲:برای تغییرات دستی بر روی دیوار گزینه edit type را انتخاب کرده و وارد پنجره زیر می شویم.

خواندن مطلب
آموزش رویت استراکچر - جلسه نهم

Snap11

۱:نوع دیواری که میخواهیم بر روی آن تغییرات انجام دهیم رو انتخاب میکنیم.

۲:برای بر هم نزدن اطلاعات پیش فرض گزینه duplicate رو زده که برنامه یکی از روی آن درست کند یعنی یک دیوار با همان خصوصیت ایجاد کند ولی با اسم جدید

۳:برای تغییرات روی گزینه edit کلیک میکنیم.

برای کار به شکل بعد توجه کنید

Snap12

۱:برای تغییر ارتفاع دیوار باید اندازه دلخواخ خود را در این قسمت وارد کنیم

۲:برای تغییر ضخامت روی هرکدام از مصالح کلیک کرده و ضخامت دلخواه خود را وارد میکنیم بطور مثال من برای دیوار بتنی میخوام ضخامت دیوار رو بجای ۱۰ سانت به ۲۰ سانت تبدیل کنم.

۳:در این قسمت میتوانیم ترتیب قرار گیری مصالح را با up  و  down تغییر دهیم و همچنین مصالحی را که نمیخواهیم حذف کنیم(delete)و مصالح مورد نظر خود را وارد کنیم).(insert

آموزش این جلسه به پایان رسید و شما یک آشنایی اولیه با رسم دیوار پیدا کردید در جلسه ی آینده وارد دستورات دیگر نرم افزار revit میشویم.

برای دلگرم شدن ما و ارتقای هرچه بهتر آموزش ها ، نظرات خود را برای ما ارسال کنید

موفق و پیروز باشید

پیمان خدام خراسانی – گروه مهندسی عمران نوین

مدرس نرم افزار های BIM ، طراح ، شاپکار سازه های مسکونی و صنعتی و مدرس دروس طراحی سازه های فولادی در دانشگاه ، بلاگر در حوزه نرم افزار های مهندسی عمران

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.