اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه ششم

به نام یکتا مهندس هستی

ششمین جلسه از سری جلسات آموزش اجرای ساختمان های بتن آرمه

شیوه های نظارت بر اجرای طرح های ساختمانی

طبق تعاریف پذیرفته شده تکنولوژی اجرا،  بررسی مصالح، ابزار،ماشین ها و اجرا را در بر میگیرد.ولی عامل انسانی در این تعاریف جایی ندارد. طی دو دهه اخیر واقعیت اجرایی نشان داده که نمیتوان عامل انسانی را جدا از بخش اجرا در نظر گرفت. و همچنین صنعت ساختمان شامل دگرگونی هایی شده است و  از نقش سنتی خود فاصله گرفته است و به سمت کار حرفه ای و انطباق کار با نقشه و مشخصات حرکت میکند.

به روال سنتی هر طرح اعم از کوچک یا بزرگ سه مرحله عمده را در بر میگیرد:

  • تهیه طرح
  • اجرای طرح
  • نظارت بر اجرا

ولی با گسترش سازندگی و روند رو به جلوی توسعه کشورهای مختلف معلوم شد که از لحظه ی بوجود آمدن یک طرح تا اجرایی شدن آن(البته طرح باید توجیه اقتصادی ، اجتماعی، زیست محیطی، زیبایی شناسی و… را داشته باشد)مراحل مختلفی باید طی شود.

در همین چارچوب پس از گذر از زمان برنامه ریزی ، طراحی ، اجرا و نظارت بر اجرا، باید کنترل کیفیت، راه اندازی و بهره برداری، وارسی، نگهداری و حفاظت و بهسازی طرح مورد توجه قرار گیرد.که در فاز های بهسازی بسته به عمر مفید مفید سازه تخریب و پیاه کردن را ایجاب میکند.

بطور کلی وقتی اجرای طرحی مورد نظر باشد، کارفرما بررسی های لازمه(توجیه طرح از قبیل اقتصادی و ….) را انجام داده و بعد از مثبت بودن نتایج طرح را به مهندس مشاور واگذار میکند.مهندس مشاور به عنوان طراح با اتکا به نظر و امکانات خود، طرح را تهیه می نماید. طرح به اجرا گذاشته میشود و سازنده به ناچار مجبور است امکانات خود را با طرح تعیین شده تطابق دهد که این موضوع نیازمند بازبینی طرح میباشد.

خواندن مطلب
اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه پانزدهم

در این حالت مشکلاتی بوجود می آید مانند:

طراح بر اساس مفروضات ذهنی  خود در مورد مصالح و ابزار و ماشین آلات و روش اجرا و نیروی انسانی، امکانات سازنده و شرایط اجرا کوشش میکند که خواسته های کارفرما را پیاده کند و تمام کارهای ممکن برای بهره برداری سریع تر یا حداقل هزینه  ها را انجام میدهد ولی اجراکننده بر حسب وظیفه طرح ها و نقشه ها را بر اساس مشخصات فنی میسازد و در محدوده ی مسئولیت خود به مدیریت زمان و مدیریت هزینه میپردازد ولی به مدیریت کیفیت کاری ندارد .دستگاه نظارت که بعنوان یک شاخص عمل میکند، کار انجام شده را با نقشه ها و مشخصات طرح شده مقایسه میکند.و هرگاه عدم انطباقی را مشاهده کند واکنش نشان میدهد. در حقیقت دستگاه نظارت حکم یک داور را دارد.بنابراین ارجح است که سازنده علاوه بر مدیرین زمان و مدیریت سرمایه به مدیریت کیفیت نیز ببپردازد. و باید از این نکته غافل نشد که با شتابان شدن توسعه و پیچیدگی در کارها ، بحث مدیریت زمان بسیار اهمیت دارد.

حرکت در این جهت ضرورت زمان است، باید این ضرورت را شناخت و برای تحقق یافتن آن کوشید.

این جلسه آموزشی در اینجا به پایان رسید. امید است که برای شما دوستان مفید واقع شود. در جلسه آینده با اصول اجرای ساختمان بتنی آشنا میشویم.

موفق و پیروز باشید

پیمان خدام خراسانی – گروه مهندسی عمران نوین

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

خواندن مطلب
اجرای ساختمان های بتن آرمه-جلسه یازدهم

مدرس نرم افزار های BIM ، طراح ، شاپکار سازه های مسکونی و صنعتی و مدرس دروس طراحی سازه های فولادی در دانشگاه ، بلاگر در حوزه نرم افزار های مهندسی عمران

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.