بررسی انواع فونداسیون

بررسی انواع فونداسیون

با سلام. با یک پست دیگر از بررسی انواع فونداسیون (شالوده) در خدمت شما دوستان هستیم.

انواع مختلف شالوده چه هستند؟

انوع  شالوده ها را  می توان بصورت زیر تقسیم  بندی کرد

  • فونداسیون های جدا یا ایزوله و یا پد
  • فونداسیون تسمه ای(باسکولی)
  • فونداسیون ترکیبی
  • فونداسیون نواری و یا پیوسته
  • غونداسیون گسترده

 

فونداسیون های جدا یا  ایزوله و یا پد چیست؟

این فونداسیون به شکل دایره، مربع یا مستطیل با ضخامت یکنواخت است. طراحی آن به این شکل می باشد که بار متمرکز را، به ناحیه با مساحت بیشتر گسترش دهد. کاربرد این فونداسیون معمولا برای باربری یک ستون می باشد و زمانی استفاده می شود که ستون ها نزدیک به هم قرار گیرند. و باربری خاک نیز خوب باشد.

فونداسیون های جدا یا ایزوله

 

فونداسیون تسمه ای یا باسکولی چیست؟

این فونداسیون ها شامل دو فونداسیون ایزوله می باشند که از طریق تسمه سازه ای و یا اهرم به یکدیگر اتصال داده شده اند. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده اتصال تسمه به فونداسیون بصورت یک شکل اتصال داده شده است و عملکرد یکپارچه ای را از خود نشان می دهد. در واقع می توان گفت که تسمه در این نوع فونداسیون به عنوان یک تیر اتصال عمل می کند. در آخر باید به این نکته اشاره کرد که زمانی استفاده از این نوع فونداسیون ها مقرون به صرفه تر از فونداسیون های ترکیبی است که فشار مجاز خاک نسبتا بالا می باشد و فاصله بین ستون های بزرگ است.

فونداسیون تسمه ای

 

شالوده ترکیبی چیست؟

عملکرد این نوع  فونداسیون پشتیبانی از دو ستون همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، می باشد. زمانی از این فونداسیون استفاده می شود که فاصله دو ستون به یکدیگر نزدیک است و ناحیه انتقال بار ستون ها به شالوده با هم همپوشانی دارد. با ترکیب این نوع فونداسیون با یک ستون داخلی، بار به طور مساوی توزیع شده و باربری فونداسیون بصورت متعادل عمل خواهد کرد. شالوده ترکیبی ممکن است بصورت مستطیلی و یا ذوزنقه ای شکل در طرح اجرا شود. استفاده از شالوده ذوزنقه ای زمانی می باشد که بار روی یکی از ستون بزرگتر از دیگری است.

خواندن مطلب
تفاوت در انواع فونداسیون ها

شالوده ترکیبی

 

فونداسیون نواری و یا پیوسته چیست؟

فونداسیون نواری نوع دیگری از فونداسیون های گستره می باشد که معمولا برای تحمل بار دیوار طراحی شده است. فونداسیون نواری همچنین می توانید برای یک ردیف از ستون ها که در فاصله نزدیک نسبت به هم قرار گرفته اند یا با هم همپوشی دارند مورد استفاده قرار گیرد. لازم به ذکر است که استفاده از پی نواری بجای استفاده از مجموعه از  پی های منفرد در یک خط بسیار مقرون به صرفه تر است.در آخر باید گفت که پی های نواری را به عنوان پی های پیوسته نیز می شناسند.

فونداسیون نواری

 

پی گسترده  چیست؟

این پی یک دال بزرگ برای حمایت از تعدادی از ستون ها و دیوارهای تحت کل  و یا بخش بزرگی از ساختار یک سازه است. پی گسترده زمانی مورد نیاز است که فشار مجاز خاک کم است و یا در آن، ستون ها و دیوارها آنقدر نزدیک است که با هم همپوشانی دارند. پی گسترده در کاهش نشست در خاک های غیر همگن و یا در خاک هایی که در آن تنوع زیاد بار بر روی ستون های منفرد وجود دارد، مفید است.

پی گسترده

 

در اینجا آشنایی مقدماتی از انواع فونداسیون ها را پیدا کردیم. امید است که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

پیمان خدام خراسانی _ گروه مهندسی عمران نوین

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

مدرس نرم افزار های BIM ، طراح ، شاپکار سازه های مسکونی و صنعتی و مدرس دروس طراحی سازه های فولادی در دانشگاه ، بلاگر در حوزه نرم افزار های مهندسی عمران

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.