جلسه هجدهم معرفی سازه های فولادی

جلسه هجدهم معرفی سازه های فولادی

آب

آب را نه تنها می توان از مصالح ساختمانی مهم به شمار آورد، بلکه نقش آن در کارهای مهندسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا:
الف: آب در ساختن بتن، ملاتها، شفته و نظایر آن مصرف می شود و کمی و زیادی و کیفیت آن در
مقاومت ملاتها و بتن اثر می گذارد
ب: آب برای عمل آوردن و مراقبت از بتن، ملاتهای آبی و شفته، . ضروری است
پ: ناخالصی های موجود در آب اختلاط ملات ها و بتن نه تنها ممکن است بر زمان گیرش، تاب و ثبات
حجم اثر بگذارد، بلکه می تواند سبب شوره زدگی یا خوردگی آرماتورها و سایر اقلام فلزی مدفون در
کار شوند.
ت: در شستشوی مصالح و جداسازی آنها از ناخالصی ها از آب بهره گیری می شود.
ث: از بخار آب در تولید برخی مصالح، عمل آوردن بتن و گرم کردن پاره ای مواد و مصالح و حفاظت
کارها از سرما، استفاده می شود.
ج: قسمت عمده سازه های آبی در معرض آب قرار می گیرند و در بیشتر موارد مواد مضر موجود در آب
دریا و آبهای زیرزمینی، سبب بروز اشکالاتی مانند حمله سولفاتها و کلرورها، خوردگی فلزات و
مانند اینها می شود.
چ: کمی و زیادی رطوبت و تر و خشک شدن متوالی، میتواند باعث انهدام و تخریب کارها شود.
ح: برخی از اعضای ساختمانها ممکن است در اثر رطوبت دچار صدمه و حتی خرابی شوند، آسیب تزئینات ساختمانی یا پیچیدگی کارهای چوبی، شورهزدگی نمای ساختمانها و خوردگی فلزات از جمله این مواردند.

آب را می توان از منابعی مانند اقیانوسها، دریاها، رودخانه ها، چشمه ها، قنات ها و چاه ها تأمین نمود. در
مواردی که منابع آب در یک منطقه محدود و بهای تمام شده آن گران باشد، ممکن است با اتخاذ
تدابیری مانند استفاده مجدد از آب های مصرف شده، بازیافت پساب ها و فاضلاب های تصفیه شده نیز تمام یا
قسمتی از آب مورد نیاز کارگاه های ساختمانی را فراهم نمود.
بدیهی است در این صورت و درحالی که از آب دریا و اصولاً هر نوع آب مشکوک دیگر استفاده می شود، شرایط مندرج در مشخصات برای هر نوع کاربرد باید رعایت گردد.

خواندن مطلب
آموزش طرح لرزه ای سازه های فولادی در نرم افزار ایتبس

نطباق با مشخصات و استانداردها

آب مورد مصرف در هر پروژه اعم از آب اختلاط یا آبی که برای عمل آوردن به مصرف می رسد، باید از نظر ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و سایر مشخصه ها با آنچه در نقشه ها، مشخصات فنی خصوصی، دستور کارها و سایر مدارک پیمان ذکر شده است، مطابقت داشته باشد. نوع آب و منبع تأمین آن باید قبلاً به تصویب دستگاه نظارت برسد. چنانچه تا زمان انعقاد پیمان استانداردهای ایرانی در باره آب برای مصارف ساختمانی تدوین یا تجدید نظر شود، این استانداردها ملاک عمل قرار خواهند گرفت. تا زمانی که استاندارد ایرانی در برخی موارد تدوین نشده باشد در درجه اول استانداردهای ”سازمان بینالمللی استاندارد “ISOمعتبر خواهد بود و در صورت نبودن استاندارد مذکور، به ترتیب استانداردهای آمریکایی ، ASTMبریتانیایی BSو آلمانی دارای اعتبار بوده و مورد عمل قرار خواهند گرفت.

ویژگیها و حداقل حدود قابل قبول

آب مصرفی در هر پروژه باید تمیز و صاف بوده و عاری از مقادیر زیان آور روغن ها، اسیدها، قلیا یی ها، نمکها، مواد قندی، مواد آلی یا مواد دیگری باشد که ممکن است به کارهای ساختمانی به ویژه بتن، ملاتها، آرماتورها و سایر اقلام مدفون در کار آسیب برسانند. عموماً آب آشامیدنی زلال، بیبو، بیرنگ، بدون طعم را می توان در ساخت بتن و ملات ها در مناطقی که خطر خوردگی وجود نداشته باشد مورد استفاده قرار داد.

مقدار PHآب مصرفی نباید از ۴۵/۴ کمتر و از۵/۸ بیشتر باشد.

آب غیر آشامیدنی و اصولاً هر آب مشکوک را در صورتی می توان در ساخت بتن و انواع ملاتها به مصرف رسانید که نمونه های مکعبی ملات ساخته شده با آن دارای حداقل مقاومتی در سنین ۷روزه و ۲۸روزه برابر با    %۹۰مقاومت نمونه های مشابهی که با آب مقطر ساخته شده اند باشند. آزمایش های مقایسه مقاومت ها باید در شرایط یکسان جز از نظر آب اختلاط انجام شوند. حداکثر مقادیر مجاز برای مواد زیان آور در آب مصرفی برای ساختن ملاتها و بتن در جدول شماره .۲-۸-۳ آماده است.

خواندن مطلب
جلسه یازدهم معرفی سازه های فولادی

عموماً آب دریایی که تا مقدار ۳۵۰۰۰قسمت در میلیون نمکهای محلول دارد به عنوان آب اختلاط برای بتن بدون میلگرد و ملاتهای مصرفی در کارهایی که اقلام فلزی در آنها کار گذارده نمی شوند، مناسب است.

مصرف آبی که دارای خزه است، برای ساختن بتن و ملات ها مناسب نیست. آب گل آلود را باید قبل از مصرف از میان حوضچه های ته نشین گذراند و یا با روشهای دیگر تصفیه کرد تا مقدار لای و رس آن کاهش یابد. املاح یا سایر مواد زیان آوری که در سنگدانه ها، سیمان یا مواد افزودنی وجود دارند، باید با مقادیر موجود در آب اختلاط جمع شوند. مقادیر کل مواد زیان آور برای بتن یا فولاد باید مبنای ارزیابی و پذیرش قرار گیرند.

 

1

 

جابه جا کردن و نگهداری آب

در جابه جا کردن آب از منبع اصلی و در ذخیره سازی آن باید نهایت مراقبت به عمل آید تا از آلودگی آب به مواد مضر جلوگیری شود. همچنین از ورود مواد آلوده به منابع ذخیره آب در کارگاه باید ممانعت به عمل آید به قسمی که ویژگی های آب دستخوش تغییر نشود.

منابع زیرزمینی کارگاهی به ویژه در مناطقی که دارای خاک نامناسب و آلوده به املاح و مواد مضر هستند، باید کاملاً آب بندی شوند تا مواد مضر موجود در خاک و آب های زیرزمینی نتوانند به این منابع نفوذ کنند و موجب آلودگی آب شوند.

در هر کارگاه ساختمانی، ذخیره سازی آب باید چنان باشد که همواره به اندازه کافی آب در دسترس قرار گیرد تا چنانچه تأمین آب از منبع اصلی به هر علتی دچار اشکال گردد، آب مورد لزوم کارگاه تأمین و حداقل برای آب پاشی کارهای بتنی و سیمانی و سایر مصارف ضروری آب وجود داشته باشد. در طراحی منابع کارگاهی باید ورود و خروج و در نتیجه جریان آب در منبع طوری تنظیم گردد که در تمام قسمتهای منبع همیشه آب تازه جریان داشته باشد و به این ترتیب از رشد خزه، قارچ و میکروارگانیسم ها و مانند اینها جلوگیری به عمل آید و در صورت لزوم هر چند گاه یکبار مواد ضدعفونی کننده در منبع ریخته شود.

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

خواندن مطلب
جلسه چهارم معرفی سازه های فولادی

علی رضایی هستم هدف من در راستای ایجاد این فضای آموزشی تبادل فکر، علم و فناوری است که جامعه مهندسی به شدت به آن نیازمند می باشد پس با تمام توان برای احیای این هدف می کوشم.

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.