معرفي ماشين آلات عمراني (ریپر)-قسمت سوم

باسلام و وقت بخیر با معرفی انواع ماشین آلات ساختمانی در خدمت شما هستیم

امید است که این مطالب برای شما عزیزان مفید باشد

معرفي ماشين آلات عمراني (ریپر)

ریپر

ريپر يا خراشنده ها قرنها براي شكافتن سنگ بكار رفته اند. گاو آهنها كه در گذشته توسط كشاورزان براي شـخم زدن مـزارع بـه كار ميرفته است از نظاير آن ميباشد. امروزه براي عمليات حفاري در زمينهاي سخت، ابتدا به كمك ريپـر زمـين را سسـت كـرده، سپس توسط بولدوزر عمليات حفاري صورت ميگيرد. امروزه ريپرها را به تراكتور و يا بولدوزر متصل ميكنند و بدين ترتيب بـا ايجـاد يك نيروي فشاري قوي در زمين، عمليات سست كردن زمينهاي سخت صورت ميگيرد. شكل شماره ۲-۳-۱ ، يك نوع ريپر متصل شده به بولدوزر را نشان ميدهد .

هنگام شكافتن زمينهاي سخت، بهتر است دستگاه در جهت سراشيبي عمل شكافتن را انجام دهد تا نيروي ثقل در جهت شيب، براي شكافتن سنگ ها به ريپر كمك كند. همچنين در زمين هاي سخت بهتر است عمليات شكافتن در جهـت هـاي عمـود بـر هـم صورت گيرد تا سنگ ها به اندازه كافي خرد شوند. شكافتن سنگ در يك جهت گاهي اوقات سنگ ها را به اندازه كافي خرد نميكند . در هنگام شكافتن، فاصله رفت و آمد ريپر به سختي مواد حفاري و اندازه مورد نظر براي سنگ خرد شده بستگي دارد . در مواقعي كه شرايط كار مناسب نباشد از دو ريپر در كنار هم استفاده ميشود. در صورتي كه از ريپر بـه طـرز صـحيح اسـتفاده گـردد، عمليـات شكافتن سنگ توسط ريپر نسبت به روش آتشباري ارزانتر و ايمن تر خواهد بود.

 

موارد استعمال ریپر

همانطور كه اشاره شد، ريپر از ادوات متصل شده به ماشين آلات ديگر است كه موارد استعمال آن عبارتند از :

  • سست كردن زمين هاي سخت وسنگي براي انجام عمليات حفاري در اين زمينها
  • براي كندن سطح آسفالتهاي كهنه
  • آماده كردن منطقه براي كار اسكريپر و گريدر
  • براي شكستن رويههاي بتني و دالهاي بتني
  • براي پاك كردن زمين و كندن ريشه هاي درختان

مشخصات فني، قدرت و ظرفيت ريپر

نوع ريپر مورد استفاده، با توجه به نيروي كششي توليد شده از طريق بولدوزر و توان آن و نوع كاري كه انجـام مـيگيـرد، تعيـين ميشود. دندانههاي ريپر انواع مختلفي دارد و هر يك براي كار خاصي مناسب مي باشـد و معمـولاً دندانـه هـاي ريپـر قابـل تعـويض ميباشند.

این قسمت از محتوا مخصوص کاربران عضو سایت است. برای نمایش کامل محتوا باید در سایت عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید !

 

موفق و پیروز باشید

امیرحسین هراتی – گروه مهندسی عمران نوین

مهندس عمران و متخصص در امور دفتر فنی و متره و برآورد

عضویت

مقاله های مرتبط :

دوره های آموزشی مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.